Powered by Jasper Roberts - Blog

Chokladcupcakes med Marängsmörkräm

 
Det var inte igår! Sist jag fick till en uppdatering här var innan jul.. Men bättre sent än aldrig, right? Med en 9 månaders bebis på höften svängde jag ihop dessa härligt chokladiga cupcakes. Jag tror inte någon missat hur mycket jag älskar choklad :) 
 
Imorgon (läs; idag, söndag) tar jag med mig barnen och sätter mig på tåget ner till Nynäshamn och mina 2 systrar som bor där. Jag och min ena syster har planer på bakhysteri, så vi kanske får ihop till ett inlägg eller två då :)
 
CHOKLADMUFFINS ca 12 st
 
2 ägg
2  ½ dl socker
1 dl naturell yoghurt
½ dl starkt kaffe (ljummet)
2 msk matolja
2 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
½ tsk salt
 
 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt kaffet och yoghurten. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och sikta ner i äggsmeten. Blanda väl. Häll upp i formar och grädda i mitten av ugnen på 175 grader ca 15-20 min. Låt kallna.
 
CHOKLADMARÄNGSMÖRKRÄM
 
2 äggvitor
1 1/4 dl socker
75 g choklad med önskad kakaohalt
200 g rumsvarmt smör
 
Smält chokladen över vattenbad, låt sedan svalna. Varmvispa socker och äggvitor över ett vattenbad tills socker kristallerna smält, ca 65 grader. Ta av från värmen och fortsätt vispa med maskin/elvisp tills marängen är rumsvarm. Klicka sedan i rumsvarmt smör lite i taget. Vispa tills du ser att smörkrämen går ihop, den kommer se ut som tjockt vispad grädde. Tillsätt sedan chokladen och vispa ordentligt till det är riktigt blandat. Spritsa ut över dina muffins.
 
Cupcakes & Muffins | chokladcupcakes, marängsmörkräm, smörkräm, choklad | |
#1 - - emiza:

mumsigt

#2 - - MissWheelchair❤:

Vad gott det ser ut! Älskar själv att göra cupcakes, speciellt när man ska dekorera dem =)

#3 - - Veronica Wallgren:

Åh vad gott!

#5 - - madabouttea.se:

Men fy så GOTT!!

#6 - - PuttrigaLyan:

Omg!!

Upp