Powered by Jasper Roberts - Blog

Fyrflätat vetebröd

 
Bröd, har aldrig riktigt varit my cup of tea. Men sedan jag började jobba på förskola där jag bakar brödet själv, så har det blivit riktigt kul och jag vill lära mig och prova nya bröd mest jämt! Både barn och personal verkar vara väldigt glada över mitt hembakade bröd. :)
 
Att göra en fyrfläta kan låta svårt, men jag lovar, det är mycket enklare än man kan tro, så jag tycker absolut att du ska prova detta bröd!
 
FYRFLÄTAT VETEBRÖD
 
1500 g vetemjöl special
100 g jäst
50 g socker
30 g havssalt
1 liter rumsvarm mjölk
100 g rumsvarmt smör
 
Kör ihop alla ingredienser till en deg. Degen blir rätt fast och stum, oroa dig inte, den ska vara sådan. Kör degen ca 15 min i maskin. Låt degen jäsa ca 1 timme. Dela degen i 8 lika stora bitar, som rullar till längder. Låt gärna degen vila mellan varven, så går det enklare att rulla ut den. 
 
ATT GÖRA EN FYRFLÄTA
 
Lägg längderna lodrätt ifrån dig. Fäst ihop de 4 längderna i toppen. Sedan finns en "ramsa" du kan använda dig av för att lättare komma ihåg hur du ska göra. Du börjar från höger när du flätar.
 
Vänster över höger,
vänster över höger,
höger över vänster i mitten.
 
Kläm sedan ihop ändarna och vik dem under flätan.
 
Låt jäsa i 1 - 1 ½ timme. Pensla med vatten eller ägg, strö på vallmofrön eller sesamfrön.
Grädda på 200 grader varmluft till en innertemp på 98 grader.
matbröd & fikabröd | fyrfläta, vetebröd, fyrflätat bröd, vallmobröd | |
#1 - - EVELINA:

Vad roligt att de uppskattar ditt hemlagade bröd på förskolan - eget bröd är verkligen gott! Bakar sällan just bröd själv men det där ser verkligen gott ut, så tack för receptet :)

#2 - - Tove Larsson:

Ska testa att fläta mitt nästa bröf

Upp