Powered by Jasper Roberts - Blog

Rulltårta med Philadelphiakräm och Jordgubbssylt

 
 
Snart är det alla Hjärtans dag och vad passar inte bättre än en sockersöt, rosa och SMARRIG rulltårta! Rulltårta går snabbt att göra och är ju förbaskat gott också :) Denna svänger du ihop på 20 min från start till mål. Toppen!
 
Jag hade jordgubbssylt i min, men det går såklart lika bra med hallonsylt eller vilken sylt man nu föredrar. Denna gjorde jag i åtanke att mamma och mina barn som hon ska vara barnvakt åt, ska ha något gott att mumsa på medan vi är på annat håll. Hoppas det smakar :)
 
RULLTÅRTA
 
3 ägg
1 ½ dl socker
1 ½ dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
Karamellfärg/geléfärg
 
Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Blanda ihop de torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten. Vänd försiktigt ihop till en jämn smet. Ha till sist i mjölken. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper som du smörjt med lite olja. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 5 min. Vänd upp på bakplåtspapper och dra av pappret du gräddat rulltårtan på. Låt kallna. Bred på sylt.
 
PHILADELPHIAKRÄM
 
25 g smör
1 dl florsocker
1 dl philadelphiaost
1 dl grädde
 
Vispa smör och florsocker vitt ovh fluffigt. tillsätt färskosten och vipsa till en jämn smet. Häll sedan i grädden och vispa tills krämen tjocknar. Bred ut över kakan och rulla ihop.
 
Tårtor & Rulltårtor | rulltårta, rosa rulltårta, philadelphiakräm, jordgubbssylt, rulltårta med jordgubbssylt | |
#1 - - theresé:

vad her du iför att få den rosa?

Svar: Geléfärg, men karamellfärg funkar de med :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#2 - - Mirre - Sweetwords:

MEEEN så gott

#3 - - Milvi:

Hej Maria! Jag undrar om bilder verkligen matchar receptet? Hur blir degen rosa ? Svårt att tro att det blir rosa av jordgubbssylt Du har bredd på eller?

Svar: Ja receptet matchar bilden. Jag har bara glömt skriva dit karamellfärg/geléfärg.
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#4 - - iseedee:

Åh, vad lyxigt det ser ut!!

Upp