Powered by Jasper Roberts - Blog

Kladdkaka med jordnötsmarängtäcke

 
Jag känns ha snöat in lite på kladdkakor, måste jag erkänna. Om även det inte syns så väl här inne. Men jag fantiserar ständigt om nya, goda varianter man kan hitta på :) Idag fick det bli en kladdkaka med saltsöt jordnötsmaräng på toppen. L-Ö-J-L-I-G-T gott alltså! Ingen överdrift heller. Att salt och sött är en fantastisk kombo vet ju många redan, tror ni inte på det så är det något ni bara måste prova - ni kommer bli glatt överraskade!
 
KLADDKAKA
 
150 g smält smör
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljextrakt
1 ½ dl vetemjöl
½ dl kakao
ca 50 g chokladknappar
1 tsl bakpulver
 
Smält smöret och vispa samman socker och ägg. Tillsätt övriga ingredienser och rör till en klumpfri smet, häll upp en en bröad form på 24 cm och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 20 min. Ta ut och låt kakan kallna.
 
JORDNÖTSMARÄNG
 
2 äggvitor
1 ½ dl socker
½ dl vatten
3-4 msk jordnötssmör
1 nypa salt
 
Koka upp vatten och socker till 118 grader. Under tiden det kokar vispar du upp äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt sedan sockerlagen i en fin stråle medan äggvitan vispas på hög hastighet. Fortsätt vispa tills bunken känns sval och marängen är rumsvarm. Rör sedan försiktigt ner jordnötssmör och salt. Spritsa ut över kladdkakan och bränn av med brännare eller kör i ugnen på grilleffekt tills marängen fått fin färg.
 
Kladdkakor | kladdkaka med marängtäcke, kladdkaka med jordnötsmaräng, jordnötssmör, kladdkaka, jordnötskladdkaka | |
#1 - - Marie Bergman:

Ser underbart gott ut :)

Svar: Tack! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#2 - - EVELINA:

Ser otroligt gott ut!

Svar: Det var den också :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#3 - - Louise:

Åh va gott de ser ut :D

#4 - - Anja:

Älskar din blogg! Helt underbara recept. Testade att göra detta i helgen och det blev väldigt lyckat. Är det okej om jag lånar bilderna? Länkar dig såklart :)

Svar: Tack snälla, det värmer! Så roligt att höra när ni provat mina recept pch ännu roligare att det blev lyckat! 😁 låna bilderna du, bara du hänvisar till att dem är mina ☺
Marias Bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp