Powered by Jasper Roberts - Blog

Lyxig chokladtårta med Dumlefluff!

  
 
Jag hade massor med fluff kvar från cupcakesen jag gjorde i helgen. Det kändes dumt att kasta det, så jag gjorde en tårta istället. Receptet kommer från Call me Cupcake med några små ändringar av mig. Vill du ha flera bottnar kan du grädda upp till 5 stycken på en smet om du har en mindre form. Jag använde en form som är 20 cm i diameter. Jag ville att mina bottnar skulle vara lite tjockare, och valde att bara göra två. Den blir otroligt saftig och god!
 
Du behöver:
 
Botten
 
4 1/4 dl vetemjöl
3 3/4 dl socker
1 1/4 dl kakao
3 tsk bakpulver
2 ägg
2 ½ dl starkt kaffe
2 ½ dl filmjölk
1 1/4 dl rapsolja
1 tsk vaniljpulver
1 knivsudd äkta vaniljpulver
 
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Blanda väl. Tillsätt sedan ägg och rör om. Tillsätt filmjölk, kaffe och rapsolja. Rör om tills du får en slät smet. Häll upp hälften av smeten i en bröad form och grädda i mitten av ugnen i ca 30-40 min 175 grader. Gör samma moment med resterande smet. Skälp upp och låt svalna.
 
Dumlefluff
 
Du behöver:
 
3 dl grädde
ca 20 dumlekolor
 
hacka upp dumlen och lägg i en kastrull tillsammans med grädden. Värm på låg- till medelvärme tills alla kola smält. Häll sedan upp i en bunke och lägg på plastfolie. Låt stå över natten. Vispa upp och spritsa på tårtan. Klart!
 
Tårtor & Rulltårtor | |
#1 - - Carro:

Den ser sååå god ut! Funderar på att testa den till min födelsedag, måste ju ha en chokladtårta du ju ;)

#2 - - Malin Karlsson:

Supergod!

Svar: Ja den här tårtan är kanon! :)
Marias bakglädje

#3 - - kiwiberries:

wow så gott! jag har precis upptäckt dumle fluff och älskar det!

Svar: Jag vet! helt galet gott! :)
Marias bakglädje

#4 - - angelica:

Jisses så mycket gott du bjuder på! :)

#5 - - lisa:

är det bättre att göra fluffen dagen innan så att bottnen är helt "färsk" sen när man ska smeta på eller vad skulle du säga? ser sjuuuukt gott ut!

Svar: Fluff görs dagen innan de ska användas. Jag brukar göra de kväll innan så är det bara att vispa upp på morgonen. :)
Marias bakglädje

Upp