Powered by Jasper Roberts - Blog

Syltrutor på kvällskvisten

Igår kväll övertalade min fästman mig till att baka. Han ville ha syltrutor, som han åt då han var barn. Vi letade reda på recept och jag satt igång. 
 
Du behöver:
 
Deg
 
300 g smör
9 dl mjöl
3 dl socker
2 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
 
Häll de torra ingredienserna och smöret i e bunke. Knåda ihop så smöret fördelas väl, tillsätt äggen och rör ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en smord långpanna.
 
Topping
 
ca 3 dl sylt (jag tog lingonsylt, på Dennis kommando)
3 dl havregryn
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
 
Bred ut sylten över degen. Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna i en bunke,häll över smöret och blanda noga. Strö sedan ut över kakan och grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader i 20 min. Låt svalna och skär upp i rutor. Klart!
 

 
matbröd & fikabröd | syltrutor | |
Upp