Powered by Jasper Roberts - Blog

Lyxig paj med kallrökt skinka och getost

När jag jobbade härom dagen gjorde jag en paj som kändes himla lyxig och såg otroligt god ut! Jag har dock inte smakat den eftersom det var på jobbet. Jag tänkte dela med mig av receptet till er så ni kan testa den. Och gillar ni getost så är det här verkligen något för er. Sedan är det upp till var och en att välja om man vill ha en lite starkare, lagrad ost, eller om man föredrar en mildare, lenare smak.
 
Du behöver:
 
Pajskal
 
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
 
Knåda ihop till en smidig deg och tryck ut i en pajform. Ställ i kylen och låt vila i 30 min. Gör fyllningen under tiden.
 
Fyllning
 
1 paket kallrökt skinka 
några broccolibuketter
getost
1 liten näve valnötter
honung
2 ägg
2 dl grädde
salt och peppar
 
Vispa ihop ägg och grädde. Salta och peppra. Skär upp broccolin i mindre bitar. Fördela över pajskalet. Lägg på den kallrökta skinkan. Skiva upp getosten och lägg ovanpå. Rosta nötterna i en tokpanna och stö över. Häll över äggstanningen och ringla lite honung över pajen. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 40 min. Klart!
 

Maria lagar mat | paj med getost | |
#1 - - Vicky:

åh getost!!! så gott.

#2 - - Kajsa:

Vad gott det ser ut!

Upp