Powered by Jasper Roberts - Blog

Rabarbercurd

Igår hittade jag ett recept hos Sabina på rabarbercurd. Jag har faktiskt aldrig gjort curd förut för jag har trott att det varit svårt - det var det inte! :) Jag tog själva grunden av receptet hon hade och gjorde om det lite. Så här gjorde jag!
 
Du behöver:
 
200 g rabarber
2 hela ägg
1 äggula
80 g strösocker
50 g smör
 
Lägg den hackade rabarbern och sockret i en kastrull. låt koka en stund tills rabarbern blivit mjuk och sockret lösts upp. Häll över till en skål och sätt skålen över en kastrull med sjudande vatten. Tillsätt ägg, äggula och smör. Rör om då och då. Det tog ca 30 min att få rätt tjocklek på den. Den blir något tjockare då den kallnat. Jag valde att mixa rabarbern slät, men du kan även sila bort rabarberresterna för att få en ännu mer slät curd. Slå upp på burk. Klart!
 
Maria saftar, syltar och kokar ihop | rabarbercurd | |
#1 - - Anna:

Det är så himla gott, tänk att för tre månader sedan visste jag inte vad curd var för något! Nu har jag hunnit med att testa, lemon, raspberry och rhubarb. Helt fantastiskt vad man kan göra med alla frukter och bär som finns nu!

Svar: ja de är galet gott! Jag ska testa med andra frukter/bär med tänkte jag :)
Marias bakglädje

Upp