Powered by Jasper Roberts - Blog

Kycklinglasagne med bacon och fetaost

För någon dag sedan ville jag ha lasagne på nytt vis. Malin hade skramlat ihop en del recept på saker hon trodde skulle falla mig och Dennis i smaken, där fanns bland annat den här lasagnen.
Du behöver:
400-500 g kycklingfilé
1 paket bacon
200 g fetaost
lasagneplattor
Tomatsås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater (400 g)
2 msk kycklingfond
2 tsk oregano
salt & peppar
Vitsås:
75 g smör
3/4 dl mjöl
8 dl mjölk
salt & peppar
Börja med tomatsåsen. hacka lök och vitlök och fräs på i lite olja. Tillsätt tomatkross, oregano och fond. Koka under lock i 15 min. Smaka av med salt och peppar.
Sedan tar vi vitsåsen. Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölet. Späd på med mjölk och krydda med salt och peppar. Låt sjuda i5-8 min.
Kycklingen - Skär i små bitar och strimla baconet. Bryn i stekpanna och salta och peppra.
Lasagnen: Sätt ugnen på 200 grader. Ta fram en ugnsfast form och börja med vitsåsen i botten. Varva med lasagneplattor, tomatsås, kyckling/bacon som du strör fetaosten över och sedan lasagneplattor igen. Fyll formen och grädda i ca 40 min. Klart!
Maria lagar mat | |
#1 - - Solveig:

Låter ju urmumsigt!

Upp