Powered by Jasper Roberts - Blog

Kyckling- och baconpaj med Parmesan

Jag gjorde en otroligt god paj till middag i måndags. En kyckling- och baconpaj med parmesanost, mangold och broccoli. Gud så gott det blev! Det var länge sedan jag bjöd på ett middagstips, men det här tycker jag passade bra och det finns nog ingen som inte skulle uppskatta denna. Det är ett egenkompinerat recept, då jag mest bara slängde ihop det jag hade hemma. :) Mangolden har vi fått av svärmor, som hon förvällt och packat åt oss. Bladen är rätt stora så det behövs inte så många.
 
Du behöver:
 
Pajskal:
 
150 g smör
4-5 dl mjöl
1 ½ tsk salt
 
Nyp ihop smöret med mjölet och saltet. Knåda till en smidig deg och tryck ut i en pajform. Jag använde en springform. Låt vila i kylen medan du gör i ordning fyllningen.
 
Fyllning:
 
2 kycklingfiléer
2 paket skivat bacon
1 näve små broccolibuketter
4-5 förvällda mangoldblad
3 ägg
3 dl mjölk
ca 2 dl riven parmesanost
salt och peppar
 
Skär kyckling och bacon i små bitar och bryn den i stekpanna. Krydda mer lite salt, peppar och grillkrydda. Tillsätt sedan mangolden som du finhackat. Låt vätskan koka bort. Häll sedan kycklingen, baconet och mangolden i pajskalet. Skär Broccolin i lagom stora bitar och tillsätt till resten av fyllningen. 
 
Vispa sedan ihop ägg, mjölk, parmesan, salt och peppar. Häll över fyllningen och strö öven ltie parmesan uppepå. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 45-60 min tills äggstanningen stelnat. Klart!
 
Maria lagar mat | kyckling- och baconpaj | |
#1 - - Sofia:

men vad gott!

#2 - - Anna:

Smarrigt!

#3 - - Amelia:

Mums!

#4 - - Viktoria:

Ser jättegott ut! Vilken temperatur sätter du ugnen på?

Svar: Tack, den var supergod! oj, har jag glömt skriva de.. 200 grader :)
Marias bakglädje

#5 - - Tess:

Mums, vad gott! :) Kram

#6 - - Lottzys Mat:

Verkar riktigt riktigt gott!

#7 - - Jessika:

Det där såg ju inte lite gott ut! Haha!

Upp