Powered by Jasper Roberts - Blog

Fudge med mörk Choklad

 
Kände att jag ville muntra upp mig själv idag. Det bästa sättet för mig att få upp humöret är genom bakning! Så, idag fick det bli något som går snabbt och är enkelt. Fudge! :) Funderade på smaker jag kunde göra av det som fanns hemma, så jag inte alls ville ut i kallblåsten. Övervägde lite och kom fram till att det fick bli så här. Mums!
 
Du behöver:
 
3 dl socker
1 ½ dl grädde
3 msk ljus sirap
100 g choklad (mörk eller ljus)
1 tsk vaniljsocker
30 g rumstempererat smör
 
Häll socker, sirap, grädde och choklad i en kastrull, gärna med tjock botten så bränns det inte lika lätt. Koka upp och vrid ner värmen till medel. Låt småkoka i ca 10-15 min tills du ser tydligt att den börjar tjockna. Gör kulprovet (kallt vatten i ett glas som du sedan häller lite av fudgen i, kan du rulla en kula mellan fingrarna är den klar). Ta av kastrullen från plattan och tillsätt smör och vanlijsocker. Vispa sedan med elvisp i ca 5 min, medan smeten svalnar. Den är klar när den tjocknat och du kan se tydliga spår efter vispen. Häll upp smeten i en form som är ca 20x30 cm, med bakplåtspapper i botten. Ställ i kylen och låt stelna, skär sedan upp i bitar. Ät och njut!
 
Praliner & Godis | fudge | |
#1 - - Johanna:

Det ser otroligt gott ut!

Svar: tack! det var en riktig höjdare! :)
Marias bakglädje

#2 - - Olivia:

Mumma!

#3 - - Melody:

Vilka härliga bilder med recept som ser super smaskiga ut!
Det blir bra sysselsättning för barnbarnen på höstlovet!
Chokladfudge får vi nog börja med... och inte behöver man
spara till lördag när det är höstlov!
Roligt att jag hittade din blogg!
Hälsningar
Melodys matte

Svar: Men tack så mycket, vad roligt att du gillar dem! :) Fudge är perfekt godis som passar när som helst, jag har tänkt sälja dessa godingar på en julmarknad :) Söt liten vovve du har!
Marias bakglädje

#4 - - william:

dreglar:D

SV; Naw Tackar Så Mycket:D Blir Så Glad^^
Och säg gärna vad du tycker om mina "Little Fairy" Modellbilder jag har tagit:3

#5 - - ♫♪ sandra T:

gott!

#6 - - Charoline:

Ååh, så gott med fudge! Måste provet detta recept någongång! :D

Upp