Powered by Jasper Roberts - Blog

Praliner med vit choklad, lingon och kanel

 
Jag hade helt glömt att göra klart dessa praliner som jag haft i frysen i drygt 2 veckor. Men idag tog jag tummen ur och doppade dem i mörk choklad och ringlade lite vit choklad uppepå. Det bröt bra med den söta vita chokladen, kanelen och lingonen. Gott och lite juligt! :)
 
Och att ge bort till någon man tycker om i en sån här fin ask är väl ändå en riktigt bra present tycker jag. Att få något som är hemmagjort, som någon lagt lite tid på att göra - det gillar jag bättre än att få en aladdinask till exempel :)
 
Praliner & Godis | Praliner, lingon och kanel | |
#1 - - Rebecca:

Vart har du köpt asken? :)

Svar: Jag har fått den av min syster. Har tänkt göra egna i denna modell och den blir bra att ha som mall :)
Marias bakglädje

#2 - - Marja - Baka Sockerfritt:

Vilka tjusiga praliner! Jag gör själv ibland små godbitar att ge bort, en perfekt present:)

#3 - - Amy's piece of cake:

Alltså dessa praliner vill jag sätta tänderna i NU! Mums!

#4 - - Tutik:

Vad fina de blev. Du har inget recept på dem? Vore jätte roligt att prova att göra sådan.

Svar: Givetvis har jag recept :) Jag skickar det till dig :)
Marias bakglädje

#5 - - Ulrika - Fotograf u.norman:

Tack så mycket! :)

Matfotografering är inte min starkaste sida, även om jag tycker att det är himla kul. Det man bör tänka på alltid när man fotar är att det ska vara ett jämt ljus, så man undviker starka skuggor. Fönsterljus är bra när man inte har blixt, lampor bör man undvika. Sen får man tänka på att inte ha en massa störande saker i bakgrunden som kan ta tittarens uppmärksamhet istället för det tänkte objektet. Kompositionen verkar du redan ha ganska bra koll på om man tittar på dina bilder :)

Svar: tack! ja allt de dät är saket jag brukar tänka på. De är väl helt enkelt så att övning ger färdighet :)
Marias bakglädje

#6 - - Carro:

Åh, de ser gudomligt goda ut =)
VIlken snygg header du har gjort också! När bytte du ut den?

Svar: tack! jag gjorde en ny igår :)
Marias bakglädje

#7 - - Erica AKA Tomtens Dotter:

Så GOTT det ser ut! Jag tänkte fråga vart du köpt lådan, men såg att du redan svarat på det i en tidigare kommentar. Men om syrran vet vart hon fått tag på den får du gärna informera :-)

Svar: Det är faktiskt en gammal ask som det varit såna små badbomber i ^^ Jag använde den endast till fotograferingen men ska göra egna i samma modell. :)
Marias bakglädje

#8 - - Suzanne:

Hej! Minns inte om jag frågat dig tidigare, men vilken choklad använder du att doppa praliner i? Något speciellt märke, är den tempererad? Har du någon steg-för-steg till hur du gör praliner?=)
Måste ju börja planera nu när julen närmar sig!

Svar: Hej! Jag brukar använda Fazers choklad, den gillar jag. Och jo, tempererad är att rekommendera! Jag har ingen steg-för-steg.. än. Men det kommer förmodligen komma då jag har massor med praliner att göra inför en julmarknad jag ska sälja på :)
Marias bakglädje

#9 - - sofie:

Hej, oj vilket gammalt inlägg såg jag nu.
Har du kvar receptet? Är supernyfiken :)

Upp