Powered by Jasper Roberts - Blog

Amerikanska pannkakor

Igår gjorde jag lyxfrukost till mig och min fästman. Dennis är inte så mycket för att äta på morgonen men det här slank ner, vilket är ett bra betyg :) Det går snabbt att slänga ihop en smet och det blev många pannkakor! Så det här går ju alldeles utmärkt att göra om man är några stycken som ska äta och man vill lyxa till det lite :)
 
Du behöver:
 
5 dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk socker
2 dl mjölk
3 ägg
50 g smör
 
Smält smöret och häll i mjölk och ägg och vispa upp. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och rör om. Blanda sedan ner ägg/mjölk/smörblandningen och vispa så du får en jämn smet. Stek sedan på medelvärme, när det börjar bli små bubblor på ovansidan är det dags att vända dem. Servera med t.ex grädde, sylt eller sirap. Klart!
 

Maria lagar mat | Amerikanska pannkakor, american pancakes | |
#1 - - jessicapersika:

Det ser smarrigt ut! Vad har du på???
När jag var tonåring och bodde hemma var detta vår helg frukost. Kommer du ihåg???

Svar: Det minns jag faktiskt inte! Det är vispad grädde och lite sirap ringlat uppepå. Gott som tusan! :)
Marias bakglädje

Upp