Powered by Jasper Roberts - Blog

Födelsedagstårta med blåbärsbottnar och limemousse

 
Igår fyllde Dennis bror år och min svärfar hade bett mig göra en tårta åt honom. "något med blåbär" var det enda direktiv jag fick. Det är alltid roligt att få kompnera ihop något själv! Den var himla god. Inte för söt, tack vare limemoussen. Så gott! Limemoussen går lika bra att äta som den är som dessert eller att toppa dina cupcakes med. Detta är ett helt egetkomponerat recept på mousse och jag blev mycket nöjd med reslutatet. Det räcker till att fylla en tårta, alltså 2 lager men vill du bara ha ett lager halverar du det bara. :)
 
Limemousse
 
Du behöver:
 
7 dl grädde
4 gelatinblad
4 tsk vaniljsocker
saften från 2 lime
skalet från 3 lime
1 ½ dl socker (vill du ha den sötare är det bara att tillsätta mer socker)
 
Häll grädden i en bunke. Ta en del av grädden och allt socker och värm i en kastrull. Det får inte koka! Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Tillsätt vaniljsocker, saften och skalet från limen till bunken med grädde. När gelatinbladen blivit mjuka lägger du dem i kastrullen med grädden och rör om tills dom lösts upp. Häll sedan den ljumma grädden i bunken och rör om väl. Plasta sedan in och ställ i kylen. Låt stå några timmar (gärna över natten) och vispa sedan upp. Klart!
 
Blåbärsbottnar 3 st
 
Du behöver:
 
6 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk maizena majsstärkelse
300 g blåbär
1 ½ dl gräddfil
1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
225 g rumsvarmt smör
rivet citronskal från 1 citron
4 dl socker
4 ägg
 
Blanda mjöl, bakpulver och maizena i en bunke. Rör ihop gräddfil, mjölk, citronskal och vaniljsocker i en annan bunke. Vispa smör och socker luftigt och vitt i en tredje bunke och tillsätt ett ägg i taget. Ta en msk av mjölblandningen och rör ner med blåbären. Montera ihop smeten genom att tillsätta mjölblandningen och gräddfilblandningen lite i taget till smöret. Vispa tills du får en jämn smet. Blanda sedan ner blåbären.
 
Häll upp i 3 springformar som är ca 20 cm i diameter. Har du inte tre kan du grädda i omgångar i samma form. Varför man gräddar bottnarna var för sig är för att få så höga bottnar som möjligt. Grädda på 175 grader i ca 25-30 min. Klart!
 
Tårtor & Rulltårtor | limemousse, blåbärsbottnar | |
#1 - - Karin O:

Tack detsamma:)

#2 - - Mimmi:

har du smakat bananapancakes? är det gott isf? Sedan så undrar jag om du har något tips på någon topping till cupcakes som inte är citroning?

Svar: Hej! Nä bananapancakes har jag faktiskt aldrig provat men det låter himla gott! :) Oj, ja de finns ju massor av olika frostings/fluff. jag föredrar fluff då jag tycker frostings blir lite väl mastigt. Då kan du välja ditt favoritgodis och smälta de i grädde. Du hittar recept i kategorin "Cupcakes"
Det du bör tänka på är att inte använda för mycket godis om det är godis med gelatin i. Då brukar jag ta ca 50-60 g godis till 3 dl grädde :) Hoppas det var till någon hjälp!
Marias bakglädje

#3 - - Eija:

Vilken fantastisk ros!

Upp