Powered by Jasper Roberts - Blog

Modelleringschoklad - steg för steg!

Jag tittade runt på blogg.se's hemsida och hittade en blogg där bloggerskan gjort rosor i choklad. Så himla fint och jag var genast tvungen att prova! :) Jag gjorde två små satser av vit och mörk choklad. Vill du göra större sats är det bara att dubbla detta recept.
 
Du behöver:
 
115 g choklad 
40 g ljus eller vit sirap
 
(OBS! när du gör på mörk choklad behöver du tillsätta ytterligare 20 g sirap. Den mörka blir inte lika hård som med ljus eller vit choklad, men stelnar så småningom.)
 
1. Börja med att mäta upp choklad och sirap. Hacka chokladen i mindre bitar och smält över vattenbad.
2. När chokladen smält tar du av den från värmen och häller i sirapen. Rör om tills du fått en degliknande massa som släpper från kanterna.
3. plasta sedan in ordentligt i plastfolie och lägg i kylen, gärna över natten. När du sedan ska använda den tar du fram den en stund innan och knådar den tills den är smidig. Sedan är det bara att modellera!
 
Praliner & Godis, Steg för steg | modelleringschoklad | |
#1 - - Suzanne:

Svar: Baka är det roligaste jag vet! Men ofta blir det hellre än bra när jag håller på=) Gör inte så mycket dock, det är bakglädjen som är det viktiga. Silvret på pepparkakstryffeln är ätbar sprayfärg som jag köpt från strössel & annat på internet.

Det här med modelleringschoklad låter ju helt underbart! Vilken choklad använder du? Vilken konsistens blir massan i, nästan som marsipan eller? Smälter den inte av händerna när man håller på? Massor med frågor=)

Svar: Åh jag handla väldigt ofta därifrån, kanske man skulle klickat hem sådant nästa gång :)
Ja de här är ju första gången jag testar att göra modelleringschoklad, men som jag förstod det så knådar man den smidig och sedan kan man göra sina rosor eller vad man nu vill, ungefär som sp eller marsipan tippar jag på :) Jag använde Fazers choklad nu när jag gjorde detta, och när man modellerar ska man försöka hålla händerna kalla/svala, så man får väl spola dem i kallt vatten i mellanåt :)
Marias bakglädje

#2 - - kiwiberries:

åh det ska jag spara =)

#3 - - Reneé:

Nu har jag gjort en sats med vit choklad för första gången och undrar om jag gjort rätt.
Smälte chokladen och hällde i glykos sirap.
virade in i plast och lät va över natten.
Knådade ut en massa fett tills den var mjuk och följsam utan att det rann fett från den.
nu har den legat inplastad i knuten plastpåse.
när jag trycker på den käns det som vanlig SP.
är det rätt konsistens?
Om jag kavlar ut den och skär ut figurer, kommer den bli hård om den ligger i rumstemperatur eller den måste in i kylen?
Tacksam för svar :)

Upp