Powered by Jasper Roberts - Blog

Friterade munkar - Fried Donuts

 
 
Något jag älskar med marknader och festivaler är att det brukar gå att få tag i färska munkar. Det är så otroligt gott och jag skulle kunna sätta i mig flera stycken på en grisblink! Jag har funderat över det här med munkar.. Det kan väl inte vara så förbaskat svårt, eller?
 
Svar: Nej! Det är det inte! Vilken jäkla tur för oss munkälskare va? ;) Idag tog jag och gjorde mig ett gäng och dom blev verkligen supergoda! Dessa kan sedan doppas i choklad eller så kan man fylla dem med tex Nutella eller din favoritsylt. Jag däremot, jag tycker dom är godast somdom är, enbart rullade i socker! :)
 
 
MUNKAR 15-20 st
 
Du behöver:
 
1 ägg
1 dl socker
2 msk smör
1 dl mjölk
1 ½ tsk bakpulver
5 dl mjöl
frityrolja
strösocker
 
Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och tillsätt det tillsammans med mjölken. Blanda vetemjöl och bakpulver in en bunke och vänd sedan ner i degen. Ta ur degen ur bunken och knåda den på mjölat underlag. Dela upp degen i jämnstora bitar, ca 15-20 stycken. 
 
Rulla bollar som du sedan gör ett håll i, snurra degen runt ditt finger tills du har ett ganska stort hål. har du ett för litet håll så kommer det jäsa ihop när du friterar dem.
 
Fritera sedan några munkar åt gången o den oljan som är ca 170-180 grader. Har du ingen fritös kan du använda en kastrull och en hushållstermometer, men ha INTE fläkten igång när du gör detta, av säkerhetsskäl! Fritera tills dem är gyllene på båda sidor. Lägg munkarna på hushållspapper för att rinna av, rulla i socker. Klart!
 
matbröd & fikabröd | friterade munkar | |
#1 - - Julia:

Åh, vilka fina! Ser jättegoda ut :)

Svar: Tack! :)
Marias bakglädje

#2 - - Bland bakverk och kastruller:

Min son älskar munkar och har alltid gjort, jag är själv inte så jätteförtjust i munkar men receptet sparas så jag kan göra munkar till honom!!

#3 - - Suzanne:

Munkar..... gud så gott! Jättefina blev de också=) Du är så duktig!

Svar: Dom blev fantastiskt goda! Tack så hemskt mycket :)
Marias bakglädje

#4 - - Tora:

åhhh... mumsigt... så jättefina!!!

Svar: tack så mycket! Det här tycker jag att ALLA som gillar munkar ska testa att göra! :)
Marias bakglädje

#5 - - Isabella:

Din blogg läggs lätt till bland mina favoriter på datorn!

Svar: Tusen tack! :)
Marias bakglädje

#6 - - Olivia "monster" Kristiansson:

åh jag håller på att göra munkar efter ditt recept nu! :)

Svar: kul att du testar! Dom blir riktigt goda :)
Marias bakglädje

#7 - - ilenna:

jag älskar också marknads-munkar och har försökt många gånger att få dom att smaka likadant men inte lyckats. Jag tycker mig känna nån svag smak av citron när jag köper på marknaden :o men jag vet inte.

Svar: Dessa är väldigt lik marknasmunkar i smaken faktiskt, testa så får du se :)
Marias bakglädje

#8 - - David:

Vilken sorts frityr olja ska jag använda för bäst resultat??

Svar: Du kan använda rapsolja eller annan neutral olja :)
Marias bakglädje

#9 - - Johanna:

Ska de jäsa nåt innan man lägger ner dem i fritösen?

Svar:
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#10 - - Sami:

Dessa misslyckades jag radikalt med.. De första blev alldeles torra. Men när jag höjde värmen lite granna och korta ner friteringstiden, så blev dem gyllenbruna utanpå men degiga inuti.. Jag friterade i cocos-fett. Håller mig nog till klpta Donuts framöver. Tråkigt att Dunkin donuts inte finns i Sverige :(

#11 - - Allan:

Dessa misslyckades jag radikalt med.. De första blev alldeles torra. Men när jag höjde värmen lite granna och korta ner friteringstiden, så blev dem gyllenbruna utanpå men degiga inuti.. Jag friterade i cocos-fett. Håller mig nog till klpta Donuts framöver. Tråkigt att Dunkin donuts inte finns i Sverige :(

Svar: Heter du Allan eller Sami? Gissar på inget av det ;)
Ja, man kan inte lyckas med allt alla gånger. Kanske berodde det på storleken, eller att du använda kokosolja, jag vet inte. Jag har iaf inte misslyckats med dessa.
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#12 - - Ella:

Är det samma till chorros?

Svar: Nej det är inte samma sak. Churros spritsar du ut dessutom.
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#13 - - Amanda :

Kan man göra dessa i ugn också?

Svar: Har aldrig provat men det kan väl vara värt ett försök, det borde funka tycker jag :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#14 - - Lovisa:

Kan man frysa in dom och smakar dom gott som tinade? :)

Upp