Powered by Jasper Roberts - Blog

Tiltad Drottningpannacotta

Pannacotta är en av mina favoritdesserter. Len, krämig och himmelskt god! Dessutom går den att variera otroligt mycket. Jag var ute och plockade blåbär och hallon här om dagen, en del hamnade i frysen, resten tänker jag baka på :) Idag fick det bli denna ljuvliga, tiltade drottningpannacotta.
 
Det ser avancerat och häftigt ut, men är inte ett dugg svårt att göra en tiltad pannacotta. Jag satte mina glas i två likadana skålar (för att få samma vinkel på dem), sedan använde jag en tratt som jag höll i botten på glaset och sedan hällde jag mina ljumma pannacotta i glaset via tratten. På det viset slipper man riskera att det skvätter på kanterna som man vill ha rena och snygga :)
 
DROTTNINGPANNACOTTA
Detta recept räcker till ca 4 glas
 
Du behöver:
 
5 dl grädde
3 gelatinblad
2 dl blåbär
2 dl hallon
3 msk socker
1 tsk vaniljpulver (eller 1 vaniljstång)
 
Koka upp bären och sockret tillsammans med vaniljpulvret i en kastrull. Låt koka i ca 5 min. Sila bären genom en finmaskin sil så du får en puré. Lägg gelatinbladen i blöt. Häll tillbaka bärpurén i kastrullen och tillsätt grädden. Låt det hela få ett uppkok och sjud i någon minut. Ta av från värmen och låt svalna något. Rör sedan ner gelatinbladen tills dem smällt helt. Rör då och då i gräddblandningen tills den svalnat. Häll sedan upp i glas. Låt stå i kylen i ca 3 timmar. Dekorera med tex färska bär eller en bärsås.
 
 
 
Desserter | |
#1 - - Josefine:

Gillar också pannacotta! Ett roligt sätt att du lagt den på sen när den stelnat! Fräckt!!

Svar: jag har inte lagt upp den när den stelnat, om du läser texten så har jag beskrivit hur jag gjort.
Marias bakglädje

#2 - - Marie Bergman:

Riktigt snyggt =)

Svar: tack! :)
Marias bakglädje

#3 - - Sandras Matkrypin:

Åh, det blir så snyggt när man tiltar den sådär :) Och den låter dessutom väldigt god och somrig!

#4 - - Suzanne BakeBelieve:

Jag dör lite så fint. och så makalöst gott... !

Svar: Tusen tack! Ruggigt god med :)
Marias bakglädje

#5 - - Paula:

Såg riktigt gott ut! :) & vegetarisk pannacotta kan man göra genom att byta ut gelebladen som gelesocker:)

Svar: precis. Dock vet jag inte måtten. Agar agar funkar med :)
Marias bakglädje

#6 - - Mathilda - A piece of my life:

Här sitter jag och scrollar igenom alla dina inlägg istället för att plugga... Vad duktig du är!

Svar: Åh, tack snälla! Vad det värmer! ^_^
Marias bakglädje

Upp