Powered by Jasper Roberts - Blog

Godaste Pepparkakorna!

Jag älskar välbeprövade recept, som gått i arv. Det här är ett sådant! Mamma gjorde alltid pepparkaksdeg på just det här receptet, som sedan jag och mina systrar fick ha roligt med. Allt från grisar och granar till egenutskurna figurer blev det :)
 
 
Nu när jag har barn själv så vill jag givetvis föra vidare traditionen, så idag blir det nog pepparkaksbak, lagom så här till första advent! Tänk va, om 9 dagar fyller vår son 2 år och om 23 dagar är det julafton och min födelsedag :)
 
Nå väl, åter till pepparkakorna. Det som är allra bäst med den här degen är att den kan bakas ut direkt. Den behöver inte vila i kylen över natten eller så, det är bara att tuta och köra! Spröda, smakrika och härliga pepparkakor, blir det av detta fantastiska recept! :)
 
PEPPARKAKSDEG
 

5 dl strösocker
1 ½ dl ljus sirap
1 ½ dl vatten
1 msk kanel
1 msk ingefära
4 msk nejlika
1 msk bikarbonat
250 g smör
ca 1 kg vetemjöl

Blanda alla ingredienser utom mjöl och smör i en kastrull och låt koka upp. Passa så det inte kokar över! När det kokat upp sänker du värmen och klickar i smöret och låter det smälta under omrörning. Häll sedan upp i en bunke och tillsätt mjölet. Börja med att tillsätta hälften av mjölet, och sedan fortsätter du att tillsätta lite åt gången tills du har en lättarbetad deg som inte kladdar. 

Det kan vara skönt att låta degen svalna något innan du börjar baka dina pepparkakor, men det är inget måste. Grädda pepparkakorna i mitten av ugnen på 200 grader i ca 4-5 min tills dem fått lite färg.

 

 
kristyrmönstret är inspirerat av Made by Mary's pepparkakor från förra året.
Marias Jul, småkakor/skorpor | godaste pepparkakorna, pepparkakor, pepparkaksdeg | |
#1 - - Ester ❤ ett kreativt liv:

vad fint du har dekorerat dem! Ha en trevlig första advent! Kram

Svar: Tack så mycket! :)
Marias bakglädje

#2 - - Tina:

Farmor gjorde dom absolut goaste pepparkakorna.
Jämförde receptet och det som skiljer är väl att hon hade farin samt grädde istället.
Bakade dom här om dagen. Så goda. Bikarbonatet tog dock slut så jag hällde i bakpulver och det fungerade det med :-)
Vågar itne prova nåt annat recept ;-)

#3 - - Suzanne:

Fantastiskt vackert dekorerade! :) När det kommer till just pepparkakor tycker jag nog degen är godare än kakorna, haha! Men bakningen hör ju julen till, och roligt är det. Gamla beprövade recept är de bästa!

Svar: Haha samma här! ;) mem i år tänkte jag att min snart 2 åriga son (fyller två den 10e dec) skulle få vara med och baka :)
Marias bakglädje

#4 - - Rebecka:

åh, va fina dekorerade!
Tack för inspirationen!! :)

#5 - - Ida:

Åh vad fint du har dekorerat dom:)

#6 - - Elaine:

Vad fint deckorerade med glasyr de var! :)

#7 - - Lisa Radojewska:

Åh åh åh aå fina! mums ser riktigt goda ut!

#8 - - Mathilda:

Så vackra de blir med dekorationer! :)

#9 - - Ellen:

Jättefint dekorerade!:)

#10 - - Alexandra:

Det här måste jag testa! Tack för tipset :)

#11 - - Sofia - FOTO:

Vad fina!! :) Måste ta och baka pepparkakor snart känner jag... Var nog några år sen sist...!

#12 - - Linnea Lönnberg:

dom där såg ju inte bara goda ut! Man vill ju inte ens äta dom för dom är så snygg!!!

Svar: tusen tack! :)
Marias bakglädje

#13 - - Emma:

Hej!har precis bakat dina pepparkakornoch de blev så goda.En fråga bara:kan man frysa ner dem?tack för en fin blogg!

Svar: Hej! Vad kul att dem blev lyckade! Jag har faktiskt aldrig fryst pepparkakor men degen går bra att frysa. Eller iofs, mamma bruksde alltid ställa pepparkakorna i kallförrådet så det borde ju funka att stoppa dem i frysen med :)
Marias bakglädje

#14 - - Emma L.:

Oj jäklar vad fint mönster med glasyren!

#15 - - Sara:

Åh, måste bara nämna vilken otroligt fin blogg du har! och så duktig du är! :)

Svar: Men tack så mycket! :)
Marias bakglädje

#16 - - Ebba:

Så fina dem blev! :)

Svar: tack så mycket! :)
Marias bakglädje

#17 - - Anna-Karin:

Tack för ett fantastiskt bra recept! Tack vare detta har jag i dag genomfört mitt genom tiderna absolut mest lyckade pepparkaksbak. Lättarbetat och vrålgoda.

Svar: Men vad roligt att höra! :) kul att du gillade det!
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#18 - - Simon:


Sonen ville baka pepparkakor och självklart ville han inte vänta på att degen skulle stå i kylen tills morgondagen. vilken tur att jag sprang på ditt recept så vi kan baka idag.

Svar: Hoppas ni gillar dom! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp