Powered by Jasper Roberts - Blog

Ingefärskakor med Kardemumma

 
Jag gillar ingefära, jag gillar kardemumma och jag gillar kakor. Att slå ihop dessa borde då alltså bli toppen, eller hur? -Japp, precis som jag misstänkte; grymt goda och spröda kakor blev det! :) Nom nom nom..
 
Jag har även en plan med dessa kakor. Tanken är att dem ska få vara med i en jul/nyårsdessert som jag planerar att lägga upp. Frågan är bara om det kommer finnas några kakor kvar tills dess..
 
INGEFÄRSKAKOR MED KARDEMUMMA
 
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
½ tsk vaniljpulver
½ dl sirap
1 ägg
1 tsk bikarbonat
1 krm kardemumma
1 tsk malen ingefära (mindre om man inte vill ha så tydlig ingefärasmak)
4 ½ dl mjöl
socker att rulla dem kakorna i
 
Vispa smör och socker vit och smidigt. Tillsätt sirap och ägg och vispa till en jämn smet. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt sedan i smeten. Arbeta ihop till en smidig deg. Rulla små bollar och rulla demi socker. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och tryck till dem lite så deminte rullar runt på plåten. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 10 min (längre tid om du gjort lite större bollar)
 
Marias Jul, småkakor/skorpor | Ahlgrens bilar cupcakes, cupcakes, vaniljmuffins, ingefärskakor med kardeumma | |
#1 - - Jenny:

lät & såg väldigt smarriga ut

#2 - - M:

Måste testa :)

#3 - - Nikaia:

riktigt gott med ingefära i kakor!!

#4 - - Kattis:

Såg gott ut, fina bilder! :)

#5 - - Amal:

Mums!!

#6 - - frukallgren.blogg.se:

så gott :D

#7 - - jennie pluggar i los angeles:

Ser sååå smarrigt ut!

#8 - - Sofia:

Ser goda ut :-)

#9 - - Buzzadoran - skriver om allt från recept, resor, olika tips på roliga gratis saker och mycket annat. :

Vilken fin blogg du har,allt bra med dig? kika gärna in min och släng in en kommentar :) kram

#10 - - Frida:

Är tyvärr inte så mycket för "torra småkakor" haha ;) Men tycker du har fotat väldigt fina bilder på dom :)

#11 - - Madde:

Ser väldigt gott ut måste jag säga! får nog kanske testa någon gång! =)
väldigt fina bilder också!

#12 - - Elsa Winge:

Det låter så gott!!

#13 - - Lisa Höök:

Ser gott ut!

#14 - - lillemor:

mumms'

#15 - - TEA♛:

Låter jätte gott. Sjukt fina bilder också! :)

#16 - - Natthakan:

Mums!

#17 - - fotografvesna.se:

åh mums

#18 - - Michelle Gawronska:

Mums

#19 - - Klara Strömqvist:

åh herre vad gott! Har bakat såna, det är mina favoritkakor, fin blogg! :)

#20 - - Cajsa:

åh, spännande! kanske man skulle pröva!?

#21 - - Marlene S.R:

gott!

#22 - - Cecilia:

Ser väldigt tilltalande ut! :)

#23 - - Hanna och Vilma:

Smarrigt!

#24 - - Amanda:

Det låter gott, och de ser goda ut! :D

#25 - - rememberthiis.blogg.se:

Muums :D verkar sjukt goda!

#26 - - Isabell:

Åh dom såg goda ut!

#27 - - Sandra SG:

mums så goda de ser ut!

#28 - - Princess Lilla Lii:

Ser supergott ut!

#29 - - Sara:

åh va gott :)

#30 - - Ida Nilsson:

Kardemumma som är såå gott! Passar nog jättebra med de andra ingredienserna!

#31 - - Jasmin:

Härliga bilder! :) <3

#32 - - Thea:

Vad goda de ser ut! :D

#33 - - FELICIA:

mummmsigt

#34 - - Alina Galimova:

Goda de ser ut!

#35 - - Mamma Mia:

Dem ser goda ut, borde kanske baka dessa eftersom jag "råkar" ha så många kryddpåsar i skafferiet.
/Mia

#36 - - Pia:

Så gott! Det kanske jag ska baka när jag är ledig här i mellandagarna. :)

#37 - - thorstenssons:

Så enkla och snygga bilder :=)

#38 - - Sofia - vardag & foto:

Fin blogg. Kolla gärna min och lämna en kommentar! :)

#39 - - Victoria:

Hej jag ville bara säga att din blogg är jätte fin! sen så är det så här att jag är allergisk emot kardemumma så kan man göra dem utan det eller smakar det inte bra då?

Svar: Tack snälla! Det går bra att gör utan kardemumma :)
Marias bakglädje

#40 - - Sandra:

Fin blogg!<3

#41 - - Ronja Holmström:

Mums!

#42 - - SSANNAALICIA:

Sjukt fina bilder! :)

#43 - - karin - trattoria:

oj jösses vad gott det ser ut! Granapäpplen är verkligen gott, jag använder det till det mesta nuför tiden :)

Upp