Powered by Jasper Roberts - Blog

Saftig Saffranskaka med granatäpple & apelsin

 
Lusse Lelle, Lusse Lelle.. lalalaalalalalaaaa!
 
Har man som jag, redan ätit upp alla lussekatter och inte har några till självaste Lucia, då är det här ett ypperligt alternativ! Saftig, vacker och utmärkt att stilla sitt sötsug med. Man kan givetvis garnera med precis vad man vill, jag gillar dock granatäpplets vackra färg och hur det ger lite kontrast när det gäller konsistens :)
 
Receptet fick jag för många år sedan av min syster Malin, som skrivit ner juliga recept i ett fint litet häfte.
 
SAFTIG SAFFRANSKAKA
 
150 g smör
1 paket saffran (0.5 g)
3 ägg
2 dl socker
1 tsk bakpulver
2 ½ dl mjöl
 
Smält smöret och tillsammans med saffranet. Vispa ägg och socker lufitgt och poröst,vänd sedan ner mjöl och Bakpulver.  Tillsätt saffransmöret och rör om. Häll upp i en smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 30-35 min.  När kakan svalnat, ringla över smält vit choklad, strö på florsocker och garnera med apelsinklyftor och granatäpple.
 
 
Kolla bara. De lysande röda granatäppelkärnorna mot den gyllengula saffranskakan. Vacker är bara förnamnet!
 
 
 
Marias Jul, matbröd & fikabröd | saffranskaka, saftig saffranskaka | |
#1 - - Jasmine:

Du tar oerhört fina bilder!
Jag tackar för receptet. Din kombination med saffran, apelsin och granatäpple är nog inte helt fel. :)
Kram

Svar: Åh tsck så mycket! De funlar riktigt bra ihop :)
Marias bakglädje

#2 - - Jenny:

Åh vad jag älskar din blogg!! Den är sååå inspirerande! Fina bilder av smaskiga bakverk och enkla texter. Idag ska jag och barnen testa ditt pepparkaksrecept :D

Svar: Tack så mycket, det värmer! Lycka till med pepparkakorna :)
Marias bakglädje

#3 - - Beatrice:

ser jätte gott :)

#4 - - FlizanLizan:

Ser super god ut :)

#5 - - Jo:

Jag hamnade här via Kakburken på FB: Fantastiskt fin blogg och superfina bilder! Hit kommer jag att återvända för att få lite inspiration till min senaste "våldshobby", bakning! :)

Svar: Vad roligt att du gillar min blogg! Tack snälla :)
Marias bakglädje

Upp