Powered by Jasper Roberts - Blog

Kolbulle över öppen eld.

 
Det är Alla Hjärtans Dag idag, dock blir det inget romantiskt inlägg här, det hittar ni på så många andra ställen, så jag tänkte tipsa om något gott att äta då ni är ute grillar istället. Idag har jag och min syster varit ute och filmat inför klippet som ska skickas in till "Hela Sverige Bakar". Gjorde lite kolbulle över en värmande eld också. Gott som attans och väldigt norrländskt. Har ni aldrig testat det här så tycker jag verkligen att det är på tiden. Busenkelt är det, dessutom! Min gick sönder lite då jag skulle vända, men det smakade lika gott för det! :) Det här receptet räcker till 4 personer.
 
Du behöver:
 
4 dl vetemjöl
6 dl vatten
1 tsk salt
rimmat fläsk/bacon
 
Vispa ihop mjöl, vatten och salt. Häll upp i en flaska så är det enkelt att hälla ut i stekpannan när det är dags. Ställ stekpannan över elden, där du har bra glöd. Stek sedan fläsket i lite smör tills det är genomstekt. Häll på smet över fläsket, kolbullen ska vara tjockare än en pannkaka. Tänk tjockpannkaka. Stek tills du ser att smeten börjar stelna, sedan vänder du kolbullen. Du gör alltså precis likadant som då du gör pannkaka. Severa gärna med lingonsylt. Klart!
 
Maria lagar mat | kolbulle, kolbullar | |
#1 - - Jenny:

Va kul, hoppas du kommer med :)

#2 - - Sriwanna Salomonsson:

Ser gott ut :)

Upp