Powered by Jasper Roberts - Blog

Söta Vaniljcupcakes med Kolasmörkräm

 
Det var så himla länge sedan jag bakade cupcakes, så här om kvällen ställde jag mig och gjorde muffins, med planen att spritsa dem dagen därpå. En del missöden blev det minst sagt, innan dom nu är klara! Först började jag med att bränna en hel plåt med muffins, då jag totalt glömde bort dem eftersom jag satt och läste recept och bakbloggar.. Dagen därpå, då jag skulle göra smörkrämen, så skar den sig totalt både på första och andra försöket. Dem gick inte ens att rädda! Gjorde en frosting istället, men den blev bara en sörja som smakade socker.  Dagen där på däremot. Då lyckade jag! :) 
 
Du behöver:
 
Muffins
 
5 dl mjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
 
2 ägg
½ dl olja
1 dl mjölk
1½-2 dl naturell yoghurt
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke, tillsätt sedan ägg, olja, mjölk och yoghurt och vispa ihop till en jämn smet. Fördela i formar och grädda i mitten av ugnen. Börja med att grädda dem på ca 180 grader i 20 min och sedan höjer du till 225 grader på slutspurten så dem får fin färg. Klart!
 
Marängsmörkräm med Kola
 
3 äggvitor
100 g socker
100 g smör
½ tsk vaniljextrakt
Kola efter smak (Jag använde Dulce de Leche)
 
Ställ en bunke med äggvitorna och sockret i, över vattenbad. Vispa för hand tills marängen når 65 grader. Ta av från värmen och vispa med elvisp till marängen svalnat och börjar få en fluffig, lite seg konsistens. Tillsätt sedan det rumstempererade smöret, lite i taget medan du vispar på låg- till medelhastighet. När du tillsatt allt smör ökar du hastigheten och vipsar tills smörkrämen gått ihop och är slät. Tillsätt kola efter smak, vispa tills det blandats ordentligt. Klart!
 
Cupcakes & Muffins | vaniljcupcakes, kolasmörkräm, marängsmörkräm | |
#1 - - Madde:

Åh, mums, ser jätte gott ut. Och jätte fint:)

Svar: Tack så mycket! :)
Marias bakglädje

#2 - - Jenny:

Åh va fina! Måste bara fråga, vad använder du för sprits?

Svar: Tack! Jag vet inte vad den heter då jag köpt den för länge sen, men det är en ganska liten stjärntyll :)
Marias bakglädje

Upp