Powered by Jasper Roberts - Blog

Ljuvlig Päronmos ~ Delightful Pear Purée

Dagens recept på päron blir något som är aningen mindre glamoröst än pannacotta och cupcakes. Päronmos! De allra flesta har väl testa äpplemos någon gång, och jag kan säga att jag är inget större fan av det. Men detta, - så jädra gott! Dessutom funkar det till det mesta. Gör gröten eller filen lite roligare med en klick päronmos, eller varöfr inte baka med den? 
 
Tips: Vill du utesluta sockret? Ta då halva mängden av citronskal och citronsaft, så får du fortfarande en frisk mos, men utan socker.
 
Du behöver:
 
2 päron, skalade
skal från en ½ citron
saften från ca 1/4 citron
1 tsk vaniljsocker (äkta)
1 knivsudd vaniljpulver
1 ½ - 2 msk socker
 
Skala och finhacka päronen och lägg dem i en kastrull tillsammans med resterande ingredienser. Koka tills päronen börjar koka sönder. Mixa sedan mosen slät. Häll upp på burk och ställ svalt. Klart!
 
Maria saftar, syltar och kokar ihop | päronmos, päronpuré | |
#1 - - isola:

Ser gott ut:)

Svar: Ja mycket godare än köpt äpplemos :)
Marias bakglädje

#2 - - gunilla:

åh herregud denna mos blev godare än jag förväntat mig. Hade det som dessert toppat med vispad grädde. MUMSFILLIBABBA!

Svar: Det var ett nytt användningsområde ^_^ jag brukar ha den till tex fil eller gröt :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp