Powered by Jasper Roberts - Blog

Mary's Vaniljpannacotta med smörkolasås & havssalt

 
Jag testade ett recept på pannacotta som jag tyckte såg så himla gott ut. Jag älskar pannacotta och att man kan variera den så himla mycket är såklart ett stort plus! Denna var krämig och god, och det passade utmärkt med kolasåsen som möts av havssaltet. Yummy! Det enda jag ändrat i receptet är mängden gelatinblad. Jag gillar när pannacottan är "pudding-dallrig" och att man då kan skälpa upp den om man så vill :)
 

Kika in hos Made by Mary för fler supersmarriga recept och underbart vackra och inspirerande bilder! :)
 
VANILJPANNACOTTA MED SMÖRKOLASÅS & HAVSSALT
 
Du Behöver:
 
5 dl grädde
2 ½ gelatinblad
3 msk socker
½ vaniljstång
 
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Häll grädden i en kastrull tillsammans med innanmätet från vaniljstången och sockret. Värm grädden och låt den koka upp. Ta av från värmen och rör ner gelatinbladen. Låt sedan svalna helt, till exempel i ett vattenbad. Häll upp i fina burkar eller glas och ställ i kylen att stelna i minst 3 timmar.
 
SMÖRKOLASÅS
 
Du Behöver:
 
1 3/4 dl socker
2 1/3 dl grädde
25 g smör
 
Häll sockret i en tjockbottnad, medelstor kastrull. Smält sockret på läg värme. När sockret börjar smälta längst kanten kan du röra en omgång med en träslev. Låt sedan sockret smälta utan att du rör i det (då kristalliseras sockret). När sockret har en färg av mörk bärnsten häller du i lite grädde i taget under omrörning. Blir det en stor klump av det hela? Få inte panik, fortsätt bara att värma och röra om tills att kolan smält. Låt koka i ca 5-6 min. Ta sedan av från värmen och rör ner smöret. Häll upp i glasburk och låt svalna helt till rumstemperatur. Häll kolan på toppen av din pannacotta och stö över lite havssalt. Klart!
 
Desserter | Vaniljpannacotta med smörkolasås & havssalt | |
#1 - - Bland bakverk och kastruller:

Den här ser verkligen jätteläcker ut!! Häftig bild med katten!!

Upp