Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassisk Creme Caramel

 
I flera veckors tid har jag tänkt göra Creme Caramel. Såg att dem gjorde dessa på "Hela Sverige Bakar" och tog det som ett tecken på att nu var det verkligen dags! ;) Det ser så himla gott ut och jag gillar när saker är dallriga, precis som min chokladpudding jag gjorde för några veckor sedan ;) Idag blev det äntligen av. Fasen att jag missat denna dessert så länge! Den är såå galet god och bara smälter i munnen! Inte är det svårt heller :)
 
KOLASÅS
 
3/4 dl vatten
100 g socker
 
Häll vatten och socker i en kastrull. Låt karamellen koka tills den fått en gyllene färg. Häll i dina portionsformar och vicka på formarna så karamellen täcker kanterna samt botten av formen. Ställ åt sidan.
 
CREME CARAMEL
 
6 dl mjölk
80 g socker
1 vaniljstång
3 ägg
2 äggulor
 
Koka upp mjölken tillsammans med urskrapad vaniljstång. Ta av från värmen och rör ner sockret. Låt stå i ca 10-15 min att svalna. Vispa ihop äggen och tillsätt i den ljumma mjölken under omrörning. Häll mjölkblandningen i formarna. Ställ i ett vattenbad (ta varmt vatten från början så går det fortare) i ugnen på 175 grader i ca 1 timme (tiden varierar från ugn till ugn.) För att se om dem är klara kan du försiktigt skaka på formarna lite, är dem fasta är dem klara. Ställ i kylen i minst 2 timmar för att stelna och kallna. Skälp upp.
 
 
 
Desserter | creme caramel, brylépudding | |
#1 - - Marie Bergman:

Något av det bästa som finns faktiskt =)

#2 - - Nalliiz:

Aldrig smakat men shit vad gott det ser ut! :D

Svar: då är det på tiden! ;)
Marias bakglädje

#3 - - Victoria:

Himla fina bilder. Tycker det är så svårt att fota bak & mat. Har heller aldrig smakat creme caramell.

Svar: tack så mycket! Nä det är ju inte det lättaste, jag har övat och övat och med tiden blir jag bättre :)
Marias bakglädje

#4 - - Victoria:

Ja det är ju bara övning som krävs :)

Svar: Övning och öga för hur man lägger upp osv skulle jag nog säga :)
Marias bakglädje

#5 - - Sandras Matkrypin:

Jag blev också sugen på att testa göra creme caramel när jag såg det på Hela Sverige bakar. Din ser jättefin ut!

#6 - - Maria:

nämen åh vad gott :)

sv: ja jag tycker också att det är roligt att läsa bloggar där mammorna har barn i samma ålder som liam :)

#7 - - Mathias&Rebecca:

Men gud vad gott det ser ut! Detta recept måste jag definitivt testa framöver! Ha en trevlig fortsatt dag! :)

#8 - - Agnes Bjurek:

Mums!

#9 - - Isabell:

Ställde mig faktiskt och gjorde dom här nu på kvällen så tänkte jag servera imorgon. Men ser att du har kolasås på tallriken också. Har det runnit ner eller har du gjort extra som du hällt i?

Kram!

Svar: Såsen som blir är kolan som du haft i bottnen :)
Marias bakglädje

#10 - - nicole:

Ser väldigt gott ut

#11 - - Lisa Radojewska:

Men gud vad gott de ser ut! inte alls för svårt heller!
Kram

#12 - - Emelie T:

Så fantastiskt gott det ser ut! :D

#13 - - Hanna Karlsson:

Åh, vad gott det ser ut!

#14 - - Saras träningsblogg:

Nämen åh så gott :D

#15 - - Tess:

Mums, vad gott det ser ut! :) Kram

Svar: Det är precis så gott som det ser ut! :) Kram!
Marias bakglädje

#16 - - Veronica Eriksson:

GUD så gott det där såg ut! Tack för tipset! Snygga bilder också, kram! :)

#17 - - s i m o n e [photography]:

det är inte nådigt att sitta och kika runt på din blogg när man är hungrig. Gud vad duktig du är!

#18 - - mwashite:

wow,nu blev jag ju riktigt sugen på creme caramel!

#19 - - Malin:

Blir sugen på att testa. Hur många portioner blir det?

Upp