Powered by Jasper Roberts - Blog

Höstiga Äpplecupcakes

 
Äpplen hör som bekant hösten till och att sedan kombinera äpple och kanel -ja, det kan bara inte gå snett! Jag hade turen att få en hel kasse med svenska äpplen av min svärmor, så nu kan ni räkna med en del recept på äpplen :) First up får bli dessa vansinnigt goda cupcakes med en grym frosting! Jag skojar inte, överdriver inte ens när jag säger att det här är det godaste jag åstadkommit på länge!
 
ÄPPLE CUPCAKES
 
2 ½ dl mjöl
½ tsk kanel
½ tskbikarbonat
1/4 tsk malen nejlika
1 ½ dl socker
½ dl sirap
2 ägg
2 dl äppelmos
 
Blanda alla torra ingredienser utom socker i en bunke. Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner äggblandningen, sirap och äppelmosen ide torra ingredienserna. Fördela i formar och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20 min.
 
BUTTERMILK FROSTING
 
2 ½ dl mjölk
5 msk vetemjöl
1 tsk vaniljextrakt
½ tsk vaniljpulver
1 ½ dl socker
200 g rumstempererat smör
 
Häll mjölken i en kastrull och vispa ner mjölet. Värm på medelvärme och rör om hela tiden tills mjölken tjocknar. Detta tog ca 5 min för mig. Låt den redda mjölken svalna till rumstemperatur, tillsätt vaniljextrakt och vaniljpulver.
 
Vispa smör och socker vitt och smidigt. Blanda sedan ner mjölkkrämen och vispa med elvisp tills krämen får ungefär samma konsistens som tjockvispad grädde.
 
 
 
Cupcakes & Muffins | buttermilk frosting, apple cupcakes, äppelcupcakes | |
#1 - - sabina:

ser galet gott ut vännen

Svar: tack snälla! Dom blev helt suveräna ^_^
Marias bakglädje

#2 - - Ida:

Vad är vaniljextrakt?

Svar: Det finns att köpa på bla www.strosselannat.se, det är vaniljstång som legat och dragit i alkohol :)
Marias bakglädje

#3 - - Joanna - by blondie:

De ser jättegoda ut :)

Svar: Tack så mycket! Godaste på länge :)
Marias bakglädje

#4 - - Nellie:

Vad duktig du är på att baka!
Allt ser supermumsigt ut :)

#5 - - Madelene:

Dem såg helt fantastiska ut! Duktigt!

#6 - - Emelie Petersson:

Åh, så god den ser ur :-)
Och den är ju jättefin :-)
Du är super duktig!

#7 - - jasmin:

Mumms så gott det ser uut! ) <3

#8 - - Malin "Pinkpiercing" Johansson:

Dom ser fett goda ut! :D

#9 - - Evve-Normal is boing!:

Ser helt underbart ut :)) Älskar cupcakes, det bästa som finns :))

#10 - - Amanda [SPONTAN]:

Men mums!

#11 - - Terese:

Gud va gott det ser ut. :)

#12 - - Hanna:

Vad gott det ser ut :)

#13 - - yvonne:

Vackert!

#14 - - Cornelia:

Åå gud vilka fina! Ser riktigt smarriga ut också!

#15 - - madelein:

men fy så gott det ser ut!

#16 - - Cecilia | Hårdrockande feminist:

De var då fina, men brukar inte gilla cupcakes mer än att titta på dem :)

Svar: Inte jag heller egentligen men dessa var fantastiskt goda :)
Marias bakglädje

#17 - - NINA WALLINDER:

Ser jättegoda ut, måste prova att göra sådana någon gång! :)

#18 - - Malin Jonsson:

Oj oj oj det där ser ju bara fööööör gott ut! Ska plocka äpplena vi har i trädgården och baka massa gott :D

#19 - - Amanda Lundkvist:

mums,ser alldeles för gott ut :D

#20 - - Maria:

Wow!Fantastiskt.

#21 - - Lisette:

Åh det ser riktigt gott ut!

#22 - - Jasmine:

Dina cupcake ser ljuvliga ut! Du har dekorerat dem så fint - beröm till dig - och frostingen ser väldigt smarrig ut. Tack för inspiration! :)
Kram

Svar: Tack så hemskt mycket! :)
Marias bakglädje

#23 - - Bohemhoe:

Gud så gott!!! Va duktig duär!!

#24 - - Popkungen:

Gjorde du äppelmos av de svenska äpplena då eller? Blir det lika gott med köpt äppelmos? :)

Svar: Jag gjorde egen mos då jag inte gillar köpt :)
Marias bakglädje

#25 - - Veronica:

Dom ser riktigt goda ut!

#26 - - Maria:

Så söta cupcakes du gjort! Äpplen är ju så gott så här års och underbara färger! :)

#27 - - Tilde:

Åh vad gott!!

#28 - - Nelly:

Gud va gott!!! Blir jätte sugen ju! XD Älskar din blogg<3 är verkligen jätte fin och älskar den!!! <33 jag skulle bli jätte glad om du skulle kunna titta in på min blogg? Skulle bli jätte glad :) Kram

Svar: Tack så hemskt mycket! Vad gullig du är! :)
Marias bakglädje

#29 - - M:

Gud så gott det ser ut, måste bara testas :)

#30 - - Amanda:

ÅH JAG ÄR KÄR I BILDERNA!

Svar: Tusen tack! :D
Marias bakglädje

#31 - - Lisa:

Tror jag ska testa dessa! Ser helt underbara ut!

#32 - - Sara:

Oj, ser riktigt gott ut! :)

#33 - - Liz:

Wow, ser riktigt gott ut!
Måste nog testa detta, äpple och kanel är ju oslagbart! :)

Svar: Det är riktigt jäkla läcker kombination! :) tack snälla!
Marias bakglädje

#34 - - Matilda:

Wow, dem ska jag baka i helgen! Höstigt och underbart. Så snygga du gjorde dem också :)

Svar: Tack snälla! :)
Marias bakglädje

#35 - - Popkungen:

Har du lagt upp ett äppelmos-recept på bloggen? :D

Svar: Tyvärr inte, men de är busenkelt. Skala 4 äpplen, skärni små bitar och häll i en kadtrull tiölsammans med ca 3 msk socker och 2 msk vatten. Koka äpplena mjuka och tills fu ser att dem börjar koka sönder, mixa slätt och häll upp på burk :)
Marias bakglädje

#36 - - Annika:

Åhh, detta ska jag baka nästa helg! :D

#37 - - Sophie:

Underbart gott! Har själv gjort äppelmos och äppelkaka men cupcakes blir nog nästa grej!

Svar: Dessa är de bästa jag bakat på läänge så jag tycker verkligen du ska prova dem :)
Marias bakglädje

#38 - - hannaly // en salig blandning av inredning, recept och vardagliga ting:

Det där ser verkligen gott ut!

#39 - - EMMA:

Åh guud vad fina!

#40 - - Camilla:

Så goda dem ser ut!

#41 - - JUNITJEJ:

Vad de ser goda ut!

#42 - - MYLLENBERG | kärlek, livsglädje & lite svettlukt:

Oj, det här bara måste jag testa!! Ser ut och låter gudomligt gott!

#43 - - Modeleine:

Åh herregud så fina! Ska definitivt kika in på din blogg oftare! Ha en fin dag!

Svar: Tack! Roligt att höra :) lämna gärna lite feedback om du provbakar något :)
Marias bakglädje

#44 - - Ebba Molin:

men åh så underbara! älskar äpplen så det ska absolut testas... kram

#45 - - Kajsa:

Så himla gott !!

#46 - - Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma:

Det här receptet sparar jag verkar super smarrigt.

Svar: Det är bland de godaste jag bakat faktiskt! :)
Marias bakglädje

#47 - - Lisa Radojewska:

Gud vad fina och de ser jätte goda ut! Kom gärna hit och baka lite ;) haha !
Kram

Svar: Tack snälla du! :)
Marias bakglädje

#48 - - Felicia:

Ser riktigt gott ut :)

#49 - - missluong:

herregud så gott den ser ut!!! tack för receptet!!!

Svar: Så lite så :)
Marias bakglädje

#50 - - Gabriella:

Det ser helt otroligt gott ut! Ska prova receptet i helgen! :)

#51 - - Anna Holm:

Åhh, vad goda och fina de se ut! :D

#52 - - Julia:

Ser super gott ut ju!
Måste testa dom själv en dag nu när de är sånt mysväder ute! :D

#53 - - Moa:

Finns det något annat man kan ta istället för vaniljextrakt? :)

Svar: En tsk vaniljpulver :)
Marias bakglädje

#54 - - michaela- mamma till tre 💗:

helt fantastiska!

#55 - - Sara:

Ååh Gud vad gott!! Det måste jag prova!!

#56 - - inthearena.blogg.se:

shit vad duktig du är. ser verkligen smarrigt ut :)

Svar: tack så hemskt mycket! :)
Marias bakglädje

#57 - - tove söderström:

wow! det där såg suuupergott ut!!

#58 - - Miranda:

Hur mycket smör smakar buttermilken? Är inte så förtjust i endast smörsmak :)

Svar: ingenting alls! :) jag gillar inte heller när det smakar smör :)
Marias bakglädje

#59 - - lotta:

Åh vad fina! ser jätte goda ut.:)

#60 - - Eleni - Min skönhetsblogg:

Mm låter riktigt gott.
Detta måste bakas här hemma :)
Tack!

#61 - - Clara Fridolfsson:

Åh vad smarriga de ser ut. Fick en hel låda äpplen av min farmor idag så dessa ska jag nog hinna prova!

#62 - - Elsa:

Hejsan! De ser helt underbara ut. Kan man byta ut vaniljextrakt mot vaniljarom? I så fall, hur mycket? Och hur mycket smet har du i formarna så att de ska svälla såpass mycket, upp till kanten eller mindre? Tacksam för svar då jag är väldigt sugen på att baka dessa! / Elsa

Svar: Vaniljarom, menar du essence då? Jag använder nästan aldrig det såjag vet inte men byt ut mot 1 tsk vaniljpulver.
Marias bakglädje

#63 - - Saga:

Får nog dra med mamma på ett bak ikväll för gud va gott det såg ut!

#64 - - Jonna:

Blev överförtjust i dessa cupcakes bara av att titta på bilderna och tänker nu ge mig på att baka dessa till vår pojkes dop i oktober. Men har lite frågor :) hur många muffins ger en sats? Kan man baka och dekorera med frosting dagen innan dem ska serveras? Bör dem då stå i kylskåp över natten?

Med vänlig hälsning, Jonna :)

Svar: En sats blir ungefär 12 st men då hade jag ganska stora formar. Dessa går utmärkt att göra kvällen innan och förvara i kylen :)
Marias bakglädje

#65 - - Amanda:

Ser fantastiskt gott ut, måste prova :)

#66 - - Amy:

Alltså man blir ju helt bak-tokig när man ser den här bilden! Det här MÅSTE jag verkligen prova!

#67 - - sandra:

åh fasen vad gott det ser ut :D

#68 - - Josefine :

Åh! Har nyss bakat de fast gjorde chokladcupcakes med buttermilk frostingen ist, då jag inte tycker om äppelmos och kanel. Och måste berömma för det sjuukt goda frostingreceptet!! 10 av 10 stjärnor får den utav mig! KRAM! :)

Svar: Du måste nästan testa muffinsen med ;) jag tycker inte heller om äppelmos men dessa påminner om morotskaka och mjuk pepparkaka och.är så saftig att de är inte klokt!
Marias bakglädje

#69 - - SSANNAALICIA:

Dessa ska verkigen provas. Och jag som inte äter sötsaker men för dessa gör jag ett undantag. ^^

#70 - - Chokladfreaks:

Ser galet gott ut! Jag bakade äppelpaj på egenodlade äpplen förra veckan och det blev riktigt gott. Ska nog testa dessa cupcakes också!

#71 - - Jasmin - Seos Blogg:

Yummy!!! Åh så gott det såg ut =)

#72 - - Matilda Carlsson:

Ser underbart gott ut! kanske man skulle ta och testa i helgen! ♥ :)

#73 - - Linda:

ÅÅh gud så gott det ser ut! Detta måste testas!

#74 - - Emmi^^:

Herregud så gott det ser ut!<3 Kolla gärna in min blogg! ;)

#75 - - Patricia:

Fin skapelse! :)

#76 - - Ida Nilsson:

Men guuud, se ser ju heelt gudomliga ut!!

#77 - - malin:

herre min skapare, ser gudomligt ut.

Svar: Haha! Tusen tack! :)
Marias bakglädje

#78 - - Frida:

Vaniljpulver funkar väl oxå? Istället för vaniljextraktet alltså :)
Dom ser och låter som SUPERgoda så dessa ska jag prova på

Svar: Jadå det funkar det med :)
Marias bakglädje

#79 - - conscious:

Tjusigt och ser smarrigt ut :)
Man får minsann kanske ta och göra sig en vegansk variant i dagarna ;D

#80 - - Vilse i Malmö:

Mmm så gott det ser ut! Kanske man kan göra till brunchen jag ska ha på lördag :)

#81 - - Gelicaangelica:

Å, vad goda dem ser ut. Ska kanske prova själv. Äpple är aldrig fel! KRAM

#82 - - matilda:

gud vad fina haha :)

#83 - - CLEO.:

Ser helt magiskt ut.

#84 - - Ida:

Fyfasen vad duktig du är kvinna! Blir ju helt fasionerad, haha! Dem cupcakesen såg riktigt mysiga ut :)

Svar: Haha tack så hemskt mycket! Prova dem, dom är helt grymma!
Marias bakglädje

#85 - - Malin:

Idag ska jag hem till min mamma och prova att baka dina höstcupcakes, dom ser så goda ut! :)

Svar: Roligt att dom provas av er läsare! :) lämna gärna lite feesback vad du tyckte sedan vä
Marias bakglädje

#86 - - bea:

muuumss! Så fina!

#87 - - AnnaSmyckeform:

Låter jättegott! Jag har äpplen men orkar inte göra äppelmos, tror du att det skulle vara gott med äppelbitar i istället?
Anna :)

Svar: Tyvärr skulle jag säga att mosen är ett måste. Det är den som gör dem så galet saftiga och goda. Men äppenmos är ju gjort på ett kick!
Marias bakglädje

Upp