Powered by Jasper Roberts - Blog

Kryddig Äpplepaj med Ingefära i miniformat

 
 
Äpplepaj. -En riktig klassiker! Min sambo är barnsligt förtjust i paj och jag hade äpplen liggandes som jag ville göra något med. Enkelt beslut alltså ;) Dessa är dessutom i miniformat, vilket gör dem extra gulliga.

Jag serverar min äpplepaj med uppvispad creme fraiche som jag tillsatt lite vaniljpulver i. Behöver jag ens säga att det här är ruggigt gott? Det här receptet räcker till ca 8 minipajer. För att göra en stor paj, dubbla receptet.
 
ÄPPLEPAJ MED INGEFÄRA

Pajskal
 
115 g smör (kylskåpskallt)
3 dl vetemjöl
1/3 dl socker
1 nypa salt
1 msk vatten
 
Nyp ihop det torra ingredienserna och smöret till en smulig deg, tillsätt vattnet och knåda snabbt ihop till en smidig deg. Överarbeta inte degen. Kavla ut degen ca 3 mm tjock och tryck ut rundlar som är aningen större än formarna du använder (jag använde folieformar). Lägg degen i formarna och ställ i kylen.
 
 Fyllning
 
2 Granny Smith äpplen
½ dl socker
2 msk smör
1 krm ingefära
1 tsk kanel
 
Skala och tärna upp dina äpplen. Smält smöret i stekpanna och tillsätt sedan socker och kryddor. När sockret smält tillsätter du äppeltärningarna och rör om. Låt puttra i pannan i någon minut för att få bort överflödig vätska från frukten. Låt svalna. Fyll dina pajskal. 
 
Lock
 
Vill du ha lock på dina pajer kavlar du ut resterande deg och trycker ut rundrar med samma mått som till pajskalen, snitta hål i locket för att ångan från frukten ska ha någonstans att ta vägen. Pensla med ägg.
Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 15 min eller tills dem fått färg.
 
 
 
Desserter | kryddig äpplepaj, äppelpaj | |
#1 - - matmedmera:

Fin efterrätt! Jag älskar små pajer och med äpple kan inte bli bättre. Fina bilder Maria, älskar den blåa tallriken…Tycker att det är svårt att ta mörka bilder utan att överexponera det vita. Hur gjorde du?

Gosia

Svar: Tack snälla! Jag använde mig av svart bakgrund och naturligt ljus, drog ner exponeringen något då jag tycker färgerna blev blaskiga annars. Sedan kan man ju ända lite som man vill när man redigerar med :)
Marias bakglädje

#2 - - Ester ❤ ett kreativt liv:

Mums vad gott! Jag älskar äppelpaj i alla dess former. :)

Svar: Dom var riktigt goda! Sambon satte i sig flera stycken på samma kväll ;)
Marias bakglädje

#3 - - Jasmine:

Mums, det ser verkligen gott ut! Detta recept provar jag gärna. :) <3
Kram

Svar: Jag är inte mycket för pajer, men dessa var riktigt goda! :)
Marias bakglädje

Upp