Powered by Jasper Roberts - Blog

Gammeldags Chokladpudding

 
 
Chokladpudding är ju verkligen något av en klassiker när det kommer till desserter. Jag som älskar choklad tackar aldrig nej till en len och chokladig pudding, med eller utan grädde -spelar ingen roll, så länge jag får chokladpudding!
 
Det finns ju att köpa i pulverform att blanda till själv, men jag tycker nog att den smakar rätt konstgjort och är inte alls lika god som den man gör själv. Dessutom tar det inte mycket längre tid att göra egen från grunden. Men man bör vara ute i god tid, denna vill stå och kallna och stelna på sig i kylen i sådär 3 timmar eller så. Det är värt väntan!
 
GAMMELDAGS CHOKLADPUDDING
 
6 dl mjölk (gärna röd)
3-4 msk kakao
5 msk potatismjöl eller maizena
4 msk socker
1 ägg
1 msk vaniljsocker (äkta)
 
Blanda alla ingredienser i en kastrull och sjud på medelvärme tills blandningen tjocknar. Det får inte koka, då blir det en chokladig äggröra! Låt svalna något och häll sedan upp i portionsformar eller glas. Ställ i kylen och låt stå i minst 3 timmar. Servera gärna med en klick grädde och bär.
 
 
Desserter | gammeldags chokladpudding, chokladpudding, pudding, choklad | |
#1 - - angelicasvarld.blogg.se:

Men så smarrigt!!


En härlig valborg önskar jag dig!

#2 - - madabouttea.se:

Men åhh!! Inte snällt att läska en med såna här godsaker ju :3

#3 - - Sara:

Men alltså mums så otroligt gott ! <3 Och vilken fin blogg du har, hit kommer jag kika in ofta :) Kram

#4 - - Helen:

ser läckert ut!!

#5 - - Josephine:

Håller med om att det är godare med en riktig pudding. Mums vad gott! :D

#6 - - Robex Lundgren:

fint

#7 - - Elin:

Ser underbart ut!! Tack för tipset :)

#8 - - Jasmine:

Tack för receptet! Resultatet ser fantastiskt ut. Dina bilder är så fina. :)
Kram

Svar: Tusen tack! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#9 - - JOSEFINE -:

Vad gott det ser ut! Och så söt servering.

#10 - - Sara Petersson:

Vilket jättefint och inspirerande inlägg! Jag har följt din blogg länge nu och har tyvärr varit dålig med att kommentera - men vilka fantastiskt fina bilder du tagit! Det märks verkligen att du har utvecklats, både med fotografi och med själva arrangemanget. Hur fint som helst! :)

Svar: Åh tack snälla, vad glad jag blir! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#11 - - Hanna:

Åh så gott! Det låter enkelt.

#12 - - moniki.blogg.se:

ser mumsigt ut! :D

#13 - - Lina:

Tack för tipset, chokladpudding är ju väldigt gott när man väl äter det men man glömmer ofta bort den goda klassikern.

www.diningandcooking.blogg.se

#14 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

#15 - - annelie:

åhhhhhhhhh ge mig ;) mums!

#16 - - Chokladfreak:

Åh vad fina de ser ut! Håller med om att de man köper känns lite väl artificiella i smaken. Har aldrig testat på att göra egen men ska lätt göra det någon dag.

Svar: Gört! Så himla värt det! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#17 - - princessmelis.com:

Mums vad gott! Kan man göra det utan ägg tror du? :)

Svar: Det går! :) du får sjuda den lite längre kanske men går gör det :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#18 - - Malin Dawidsson :

Men det där lät lite för gott! Älskar chokladpudding, ska testas!!

#19 - - Elina:

Har aldrig gjort äkta chokladpudding, spännande :)

#20 - - sarah:

Mm ser gött ut

#21 - - Jessicapersikan:

yummi!!!
Suttit och dreglat över din chokladpudding....

#22 - - Marja - Baka Sockerfritt:

Vila vackra bilder, ser så gott ut!

#23 - - Jasmine:

Åh vad gott :)

#24 - - Linn:

Ser smarigt ut och bra kombination med hallon och chokladpudding!

Svar: Det är ju röda vinbär ;)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#25 - - tommy:

ser både fina å goda ut =)

#26 - - Olivia:

Jag gjorde detta recept igår och det blev jättebra :-) len och fin pudding, mycket bättre än köpes! Och snabbt gick det att snöra ihop ;-)

Tack för tipset!

#27 - - biggeros:

Mums så gott!!!

#28 - - Emilia Åkerberg:

Chokladpudding är ju såå himla gott :D

#29 - - Annster:

Åh, så gott :)

#30 - - Jennifer RESOR:

Åh, så gott med chokladpudding!!

#31 - - Malin:

Vad gott det ser ut :)

#32 - - Sandra - 3 barns mamma <3:

Det både såg och lätt riktigt gott. Tack för tipset och ha en fin start på maj månad!!!!

#33 - - Madde:

Gud så gptt det där lät men finns det en chans att man kan göra det åtminstone något nyttigare?

Svar: Detta är väl inte särskilt onyttigt.. det är ingen grädde i, knappt nåt socker..
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#34 - - Frida:

Åh vad gott! Det där ska jag testa :)

#35 - - tommy:

ser riktigt gott ut :)

#36 - - JUNITJEJ:

Vad smarrigt!

#37 - - Sofia:

Så himla gott!

#38 - - Olivia:

Mumsigt!

#39 - - Viktoria Ulin:

En liten nagel i ögat, haha, men röd mjölk innebär olika saker i olika delar av landet! :-) Det är bättre att skriva "standardmjölk" eller "fet mjölk"!

Svar: Vad betyder röd mjölk för dig? För mig är röd mjök 3% (ca)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#40 - - Fani:

Gud så gott alltså! Och vad fint du serverade dem också :) Måste pröva detta!

#41 - - ɑ n n i k ɑ:

Super mumsigt :D

#42 - - Sanne-Madeleine Håkansson:

OJ OJ OJ vad det där såg gott ut :D

#43 - - LIENE:

Det här måste jag testa! Ser ljuvligt ut.

#44 - - M:

Oh så gott det där såg ut. Och tack för tipset att servera i fina koppar. Jag fick en hel hög med omaka koppar som skulle passa utmärkt att servera efterrätt i.

#45 - - Josephine Hastig:

Ååå det här måste testas!!

#46 - - Exenzia:

Vad hungrig jag blir när jag ser bilderna, ser verkligen supergott ut :)

#47 - - N & E :

Hejsan! Fin blogg och mumsiga bilder! Kolla gärna in vår: http://creativeyear.blogg.se !

#48 - - Alina:

Åh så gott!

#49 - - Anna:

Det där ser inte tråkigt ut :D Måste prova så fort jag har tid :D Verkar inte så svårt :D TACK! :D Hoppas du har haft en fin Valborg och en fin helg. Kram!

#50 - - Vendela:

Åh vad gott det där såg ut! :)

#51 - - Amanda:

Åh mums vad gott!

#52 - - Klara Andersson:

mums!!

#53 - - Mikaela:

Det ser riktigt gott ut! :)

#54 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Ser så himla gott ut! Man kanske skulle lyxa till det på det här sättet nästa gång ungarna vill ha chokladpudding. Ser ju mycket trevligare ut!

#55 - - Malin Jönsson:

Det ser väldigt gott ut de där. :)
Detta ska jag pröva i helgen till efterrätt när syrran kommer över och ska vara hos mig och sambon.

#56 - - hundragramkarlek.blogg.se:

mums, har faktiskt aldrig testat att göra hemmagjord. minns bara dom där man fick i skolan till mellis ^^ kanske är värt att testa :)

#57 - - Viktoria:

Vad fint att servera i koppar! Är säkert jättegott också!

#58 - - PysselLina:

Ser sjuuuukt gott ut! Ska verkligen baka dessa! Kolla in min pysselblogg ;)

#59 - - Sanne-Madeleine Håkansson:

GOOOTTT :D

#60 - - lillemor:

Ser gott ut mumms

#61 - - Sandra Saandriiie Åhfelt:

Gott de såg ut! :D jag vill också berätta om att jag har en tävling i bloggen där jag lottar ut egen designade mobilskal till tre stycken! Kika in och var med :D Kram

#62 - - Harisa:

Men åh så smarrigt

Upp