Powered by Jasper Roberts - Blog

Lyxig Nobake Körsbärscheesecake

 
Här har det varit dåligt med aktivitet nu igen. Jag är höggravid med de krämpor som hör till, orken och lusten har helt enkelt inte funnits! Men nu äntligen har jag bakat en smarrig cheesecake att ta med till svärmor i helgen. Receptet har jag hittat hos Louise Spis, och har nu konstaterat att jag vill ha en springform modell mindre. Min är 24 cm, en 18 cm hade varit toppen så hade denna cheesecake blivit mycket högre och inte sett lika fjuttig ut.. Nåväl, den smakar nog lika bra ändå :)
 
Jag gjorde några små ändringar, när jag gjorde min cheesecake. Ökade mängden på vanlijextrakt och körsbärssirap bl.a
 
LYXIG KÖRSBÄRSCHEESECAKE

Botten:
154 g oreos (1 paket)
75 g smält smör

Fyllning:
400 g philadelphiaost
250 g mascarpone
150 ml vispgrädde
100 g strösocker
1 ½ tsk vaniljextrakt
2/3 dl finhackade maraschino körsbär (jag köpte mina på Bargrossisten)
3 msk av sirapen som körsbären ligger i
några droppar röd hushållsfärg/pastafärg
 
Klä botten av en springform som är 18-23 cm i diameter med bakplåtspapper. Enklast är det om man klämmer fast pappret i formen. Sätt plastremsor av t.ex overhead film eller en bakfilm runt formens kanter. Har du inte detta så funkar det utmärkt med vanligt bakplåtspapper. Det blir både enklare och snyggare att ta ut cheesecaken så.
 
Mixa oreokakorna till smulor i en matberedare eller krossa dem ordentligt genom att lägga dem i en påse och slå sönder med en kavel. Tillsätt det smälta smöret och fördela jämnt över formens botten. Ställ i kylen.
 
Vispa grädden hårt i en bunke och ställ åt sidan. Rör philadelphiaost och mascarponen mjukt och klumpfritt med elvisp i en stor skål. Tillsätt socker, vanilj och körsbärssirapen och vispa slätt. Tillsätt grädden i ostsmeten tillsammans med några droppar röd färg. Vispa upp allt med elvispen så att det blir tjockt och fluffigt. Vänd sist ner de hackade körsbären.

Fördela smeten i formen. Slå formen i arbetsbänken några gånger för att jämna ut eventuella luftbubblor. Släta till ytan och ställ att stelna i kylen minst 6 timmar eller över natten för bästa resultat.

Ta fram tårtan strax innan servering och lossa den ur formen. Dra försiktigt loss remsorna som sitter runt. Toppa tårtan med förslagsvis några extra körsbär.
 
 

Cheesecake | körsbärscheesecake, nobake cheesecake, cheesecake med körsbär | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mums!

#2 - - Jasmine:

Vilket fint resultat! Kul att få ta del ett nytt inlägg.
Ta vara på dig och den stora magen. Lycka till med förlossningen.
Kram

#3 - - Mia Elisa:

Så fin den var! :)

Upp