Powered by Jasper Roberts - Blog

Fransk Nougat

 
Det här är något jag försökt mig på 2 gånger tidigare utan att ha lyckats. Problemet var att min dåvarande köksmaskin inte orkade vispa så länge och mycket som det behövs. Så ett hett tips är att göra detta i en ordentlig och stark maskin! Detta är alltså inget för elvispen ;)
 
Nu har jag ju äntligen lyckats, och det här kommer jag göra många gånger framöver. Så jädra gott så det är rent löjligt! :)
 
FRANSK NOUGAT
 
3 dl socker
1 dl flytande honung
3/4 dl glukossirap
1 dl vatten
2 äggvitor
2 msk socker, till äggvitorna
1 dl pistagenötter
½ dl skållad mandel
½ dl torkade tranbär
 
Klä en värmetålig form ca 15x20 cm, med bakplåtspapper och pudra formen med florsocker. Värm upp socker och vatten i en tjockbottnad kastrull, detta ska inte koka än, utan sockret ska bara lösas upp. Tillsätt sedan honung och glukos. Koka sedan sockerlagen till 148-150 grader. Rör inte i kastrullen, då finns en risk att smeten sockrar sig. När sockerlagen börjar närma sig rätt temperatur vispar du upp äggvitorna och tillsätter sockret och vispar till en fast maräng.
 
Nu ska sockerlagen tillsättas. Det görs den i en fin stråle under vispning. Vispa sedan i ca 10-15 minuter. Smeten kommer ljusa medan den vispas, så bli inte orolig över hur du ska få en vit nougat när sockerlagen är mörkt bärnstensfärgad!
 
Häll upp smeten i en form och tryck ut den med oljade fingrar/verktyg av något slag. Låt sedan stå i rumstemp och stelna. Skär uppi bitar med en oljad kniv.
 
 
Marias Jul, Praliner & Godis | Skriv taggar...franks npugat, julgodis | |
#1 - - Mjolkfriabakverk:

Åh det ser riktigt smarrigt ut!

#2 - - Sofia Granath:

Looks delicious! :)

#3 - - amanda:

Mums, jag verkligen älskar fransk nougat! :)

#4 - - Amii :

Så gott det såg u! fin bild med

Upp