Powered by Jasper Roberts - Blog

Saffransfudge med Pistagenötter

 
Godis godis godis, blir ju inte sämre av sådana här enkla recept med ett mycket mumsigt resultat :) Jag har alltid lika svårt att hålla mig från att börja alldeles för tidigt med julbaket. Helt ärligt så satte jag en saffransdeg redan i början på oktober ;) Tål du inte nötter kan man givetvis utesluta det ur det här receptet. Citronsyran har jag i för att det kan bli lite väl sött när man använder vit choklad, den tar liksom udden av det :)
 
SAFFRANSFUDGE MED PISTAGENÖTTER
 
1 burk sötat kondencerad mjölk
250 g vit choklad av god kvalité
1 msk smör
1-2 påsar saffran
½ kryddmått citronsyra (kan uteslutas)
ca 2 dl skalade pistagenötter
 
Häll kondencerad mjölk, vit choklad, saffran och citronsyra i en kastrull och värm på svag- till medelvärme till chokladen smält. Klicka sedan i smöret. Häll upp smeten i en limpform som du plastat in med plastfolie. Strö sedan över grovhackade pistagenötter och ställ i kylen att stelna i några timmar. Skär upp i lagom stora bitar. 
 
 
Marias Jul, Praliner & Godis | saffransfudge med pistagenötter saffransgodis, saffran, fudge | |
#1 - - jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom:

ser så gott ut

#2 - - Alexander Sundqvist:

Såg mycket gott ut! :)

#3 - - michellemariolina.blogg.se:

Åh så gott detta såg ut!!

#4 - - Sofia:

ser väldigt gott ut

#5 - - Gerda:

Men mmmm så gott det ser ut, o låter- det receptet måste jag testa,tack för tipset- jag kopierar
Ha det gott

#6 - - Petra:

Alltså, mums!! Detta måste jag absolut testa!! :D

#7 - - Sanna:

Ser jättegott ut...

#8 - - CIssi:

Men så gott det lät! Måste testas

#9 - - Lis Mari:

Åh så otroligt vackra de blev! Känns det inte lite sorgligt att äta upp dem..? :(

Svar: Haha jo nästan, tills man känner hur jädra goda dom är ;)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#10 - - Namme:

Mums!

#11 - - Alice Larsdotter:

Åh så gott!

#12 - - Anonym:

Hej kan man använda annan choklad än vit, eller blir det konstigt då? :)

Svar: Jag tror inte det blir bra. Saffranssmaken kommer nog försvinna mkt då också.
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

Upp