Powered by Jasper Roberts - Blog

Solskensbullar med Saffran


 
Lussekatter är väl ändå ett måste till Första Adventsfikat? Lussekatter i all sin ära, men det är ju lite roligt att prova nya saker med dessa välbekanta smaker! Jag är helt tokig i lussekatter och har varit sedan.. ja, alltid! Född på julafton som jag är, så är julen verkligen speciell för mig. Jag har liksom en dag om året som jag ser fram emot så jag brukar gå All In när julen närmar sig. Och nu, ÄNTLIGEN får jag julbaka! Jag tänker minsann ta igen allt jag inte orkade göra förra året. Tänk vad mycket ett år kan göra. Då hade jag gått in i väggen och ville och orkade ingenting.. Nu, nu längtar jag och ser fram emot och är lycklig. Det här året har verkligen blivit ett lyckat ett!
 
Nåväl, saffransdegen var det ja, jag vägrar kesella i min saffransdeg. Jag använder rikligt med smör och låter bli att tillsätta för mycket mjöl. Degen får gärna vara lite kladdig. Då lovar jag att du kommer få både lufitga och saftiga bullar! Det här receptet har använts i min familj så länge jag kan minnas och det ger de perfekta bullarna, enligt mig :)
 
SOLSKENSBULLAR MED SAFFRAN
 
300 g smör 
1 liter mjölk (gärna röd mjölk)
100 g jäst
4 dl socker
2 g saffran
ca 3 liter mjöl
Vaniljkräm
smör att pensla med och socker att strö över (efter gräddning)
 
Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt saffran. Häll sedan på mjölket. Degvätskan ska vara fingervarm (37 grader) när du sedan häller den över jästen och rör om tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan socker och lite mjöl i taget. Jag brukar låta degen vara lite kladdig. Det är bättre att tillsätta mer mjöl vid utbakningen än att tillsätta för mycket mjöl. Då får du torra bullar. Låt sedan jäsa under bakduk till dubbel storlek (ca 30-40 min). Baka sedan ut till runda bollar och låt jäsa i ca 10 min på plåten. Gör gropar i bullarna och fyll med vaniljkräm. Låt jäsa ytterligare 15 min ungefär. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 5-7 min, eller tills bullarna är gyllene. När bullarna svalnat penslar du dom med smält smör och strör över socker.
Marias Jul | saffransbullar, solskensbullar med saffran, lussebullar | |
#1 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Så gott! Det ser underbara ut.

#2 - - Lis Mari:

men oooh så himla gott :D :D

#3 - - angelicasvarld.blogg.se:

Men så galet gott det där såg ut!!

En skön dag önskar jag dig!

#4 - - Mikaela:

Gud så gott :D

#5 - - ByJuliaP:

Sånt ska jag baka med familjen imorgon!

#6 - - sandra - 3 barns mamma <3:

OHHHH!!! Fastnade direkt när jag läste din rubrik. Älskar både saffran och solskensbullar men har aldrig ens tänkt tanken på att kombinera dem. Tack för tipset!!!!

Svar: Vad roligt! Hoppas du gillar dom! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#7 - - my:

Åh vad gott!

#8 - - Annsoh:

gud vad gott!! sugen man blirr!!

#9 - - Emma -Merakibeauty.se:

åh mummss :)

#10 - - Robex Lundgren:

mums

#11 - - riitta:

Va gott!

#12 - - Sofia:

Ser så himla gott ut! :)

#13 - - Sharon:

Åh vad det såg gott ut!

#14 - - kerstin ehrenholm:

Å vad fina ser ju jätte goda ut

#15 - - Angie:

Ser jättegott ut! :)

#16 - - a n n i k a:

Super mumsigt :D

#17 - - emiza:

gott

#18 - - Emma:

Åh det skall jag testa göra idag. Tack för en härlig inspiration :)

#19 - - Hanna Karlsson:

Mums! Älskar solskensbullar och med saffran i kan jag tänka mig att de blir ännu godare.

#20 - - Jenny:

men åh vilken fin bild. Har aldrig bakat sådana själva men köper oftast de när jag är och handlar ist för godis, svårt att låta bli :)

#21 - - Helene:

Haha ser gott ut! Aldrig ätit solskensbullar, ska lätt testa! UTAN saffran :3

#22 - - Emma - Merakibeauty.se:

åh vad gott :)

#23 - - biggeros:

Smarrigt värre med vanilj😆😆

#24 - - Anna:

Åh, mums!! Det där vill jag verkligen prova! :D

#25 - - Jasmine:

Så gott! Det ser ut som att du lyckades bra med dina solskensbullar.

Fint att läsa att du mår bättre i år än vad du gjorde i fjol. Det är ett tecken på att du har tagit dig tiden att återhämta dig - bra!

Önskar dig en fin december.
Kram

Svar: Tack för omtanken! Ja jag är ju hemma och mammaledig sen 6 månader tillbaka. Att fåe ett litet tillskott hjälpte mig på bättringvägen med :)
Ha en fin december!
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#26 - - Linn Strömberg:

Men åhh vad gott!

#27 - - JUNITJEJ:

Så gott det ser ut!

#28 - - Emelie:

Vad gott :)!

#29 - - Frida:

Åh så himmelskt gott!!

#30 - - När Annie fotograferar i Kalifornien:

Så gott det ser ut :-D Och så fin bild.

#31 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

#32 - - Ika's USA:

Ser underbart gott ut!!

#33 - - apieceofdelly.blogg.se:

Ser väldigt gott ut...måste testa💜

#34 - - annelie:

herre jävlar så smarrigt..mums!

#35 - - lillemor:

Ser gott ut

#36 - - kerstin ehrenholm:

Jätte goda ser de ut mums

#37 - - Emelie Ekman Lindqvist:

Mumma. ser så himla gott ut. Vet dock inte om man skulle lyckas med samma resultat ;) Kram

#38 - - Amanda Niclasson:

Ser jättegott ut!

#39 - - iseedee:

Det ser väldigt gott ut! =)

Upp