Powered by Jasper Roberts - Blog

Lyxig Kladdkaka

 
Choklad, finns det något tillfälle det INTE passar till? Nä, tänkte väl det ;) Den här kladdkakan är något utöver det vanliga. Den är sammetslen och perfekt kladdig. Inte rinnig utan bara sådär gott kladdig! Grädda den inte längre än vad som står i receptet, kakan ska vara lös i mitten när den tas ut, den sätter sig när den får stå kallt. Jag som är en riktig chocoholic skulle kunna sätta i mig hela själv - eller ja, jag skulle kunna göra ett försök åtminstone ;)
 
 
 
LYXIG KLADDKAKA
 
200 g smält smör
200 g mörk choklad av god kvalité
4 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 dl socker
2 ½ dl vetemjöl
 
Smält smöret och tillsätt chokladen och låt den smälta. Rör ihop ägg och socker. Vänd ihop de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt sedan chokladen och rör till en jämn smet. Häll upp smeten i en smörad form, jag bröade med kakao. Grädda i 12 min på 225 grader. Låt sedan stå kallt i någon timme så kakan sätter sig. Servera gärna med vispad grädde och färska bär.
 
Kladdkakor | lyxig kladdkaka, kladdkaka, muddcake, | |
#1 - - mamma mindy:

Mums vad gott...ser så fint ut med jordgubbarn till..får en färg klicka på allt :)

#2 - - angelicasvarld.blogg.se:

Men så gott!!

#3 - - Fani:

Såg jättefin, och god, ut! Fin dekoration med jordgubbarna :)

#4 - - rememberthiis.blogg.se:

ser sjukt gott ut :D

#5 - - Alexandra:

Provade denna idag men vet inte vad jag gjorde för fel. Gjorde exakt enligt recept men den blev helt bränd uppepå efter bara 10 minuter.
Gick att skrapa bort så smakem var ändå god som tur var:)

Svar: Kan vara så att din ugn är varmare än de man ställer den på. Kolla genom att lägga in en termometer. För du hade väl inte inna den längre än de stod?
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#6 - - Angelica:

Åh ser riktigt gott ut!

Bakade själv häromdagen men blev tyvärr ingenting med choklad. ;)

#7 - - Céline:

Det kommer under förmiddagen idag onsdag upp ett inlägg på min blogg med bilder från din fina blogg. Jag har självklart hänvisat bilderna till din blogg och inlägget handlar förövrigt om mina favoritbloggar. Jag hoppas detta är okej med dig! :)

Svar: Vad roligt att höra, tusen tack! :) ska kika in såklart!
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#8 - - Carro:

Mums vad gott! :)

#9 - - Natahlie:

Nu har jag startat en "månadens blogg" tävling, vill du bli en av de 5 vinnarna? Isåfall MÅSTE du delta! :)

#10 - - smilla:

åhh vad gott det ser ut, och jag som lovat mig själv att inte äta nåt sånt på 22 dagar!

#11 - - cornyz.blogg.se:

ååh så gott!

#12 - - Frida:

Åh underbart gott!! Jag måste baka kladdkaka nån dag :D

#13 - - Isabella [ Fotografi ]:

Men åh vad det började vattnas i munnen! Kladdkaka kan ju vara något av det bästa som finns och särskilt när den ser så aptitlig ut som din. Mycket fina bilder för i övrigt!

Svar: Tusen tack! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#14 - - Amanda:

Åh mums så gott!

#15 - - Emma Grann Fotografi:

Men vad gott!! :)

#16 - - Josephine:

Alltså woow vad gott!! :D

#17 - - Knaperbloggen:

Fantastiskt!

#18 - - Molly Rodin:

Åh så gott!

#19 - - Sandra:

Mums vad gott det ser ut! Det här receptet ska jag spara :)

#20 - - Sofia [fotoblogg]:

Åh så gott med kladdkaka! Måste baka det någon dag :)

#21 - - Robex Lundgren:

mums

#22 - - Citroncest - matblogg från Italien:

Mums, ser jattegod ut. Mustig och kladdig!

#23 - - Linn Strömberg:

Åh herre vad gott!

#24 - - Sara Ekman:

Så gott :)

#25 - - Jasmine:

Din kladdkaka ser riktigt god ut!
Kram

#26 - - A-M:

älskar snabba bakverk med mycket choklad i, jag brukar toppa med nutella

#27 - - Malin:

Nu fick jag sötsug a la carté, måste baka! Haha!

#28 - - emiza:

mumsigt

#29 - - Alva:

Gud så smarrigt det ser ut! Gillar hur upplägget även får det att se godare ut! Super fint :)

#30 - - Embla:

kladdkaka kommer alltid vara lika gott.

#31 - - Hoda Salemi:

Älskar kladdkaka.. Din ser jätte fin ut.. <3<3

#32 - - Viktoria:

Ser riktigt gott ut!

#33 - - Elin:

Goddag! Vi har satt ihop en lista inför Kladdkakans dag på lördag där vi tagit med detta inlägg. Man kan även rösta på sin favorit, så uppmana gärna dina läsare att göra det :) http://blogg.se/article/2015/november/harliga-kladdkake-recept.html <- Här är länk till den.

Ha en underbar dag!
Hälsningar,
Bloggredaktionen

#34 - - Elin:

Hur stor var formen du använde? storleken kommer ju att påverka tjockleken och gräddningstiden

Svar: Vanlig standardform på 24 cm.
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#35 - - Hanna - Pilates och träningstokig:

Åh så gott!

Upp