Powered by Jasper Roberts - Blog

Kolafudge med Hasselnöt och Choklad

 
Julgodis är något jag aldrig kan få nog av.. Det finns oändliga olika sorter att göra, och jag brukar kämpa för att hinna göra alla sorter jag tänkt mig, men sällan hinner jag. Men dessa är relativt snabbgjorda, för själva kokandet sköter ju sig själv, du behöver bara hålla koll så det inte kokar över och så den inte blir för varm :) Himla god är denna kolafudge. Den är inte seg på något vis utan riktigt smälter i munnen! Så denna godbit kan du till och med bjuda din mormor på, utan att vara rädd att det fastnar i löständerna ;)
 
Detta är en ganska stor sats, och kan givetvis halveras om man istället vill göra en liten sats. Jag gjorde min på mjölkchoklad, nästa gång blir det på en mörkare choklad!
 
KOLAFUDGE MED HASSELNÖT OCH CHOKLAD
 
400 g socker
700 g ljus sirap
3 dl grädde
80 g glykossirap
50 g smör
250 g mjölk choklad eller mörk choklad (smaksak)
2 dl rostade hasselnötter
1 rejäl nypa flingsalt
 
Förbered 2 limpformar att hälla upp smeten i, klä dom med bakplåtspapper. Koka socker, sirap grädde och glukossirap i en stor kastrull (så det inte kokar över kanten). Koka smeten tills den nått 128 grader, har du ingen termometer så gör kulprovet*. Ta sedan av från plattan och tillsätt smöret, finhackad choklad och till sist hasselnötterna. Rör tills chokladen och smöret smält och gått in i smeten. Häll upp i formarna och låt stå i rumstemp eller i kylskåp, gärna över natten, för att stelna. Skär sedan upp i bitar av önskad storlek. Dessa kan såväl frysas som förvarar i kylskåp. Vill du ha dom sådär mjuka och härliga så förvara dom i rumstemp.
 
*Kulprovet innebär att du droppar lite av smeten i ett glas med kallt vatten, kan du fiska upp smeten och rulla den till en kula med fingrarna, så är det klart.
 
 
Marias Jul, Praliner & Godis | kolafudge, hasselnöt, choklad, kola, fudge, chokladfudge, hasselnötsfudge | |
#1 - - Frida:

Smarrigt!

#2 - - Fanny:

Det här såg galet gott ut! :)

#3 - - cornyz.blogg.se:

Gott!! Längtar till allt julgodis hihi!

#4 - - Sharon:

Åh vad gott det ser ut att vara!

Upp