Powered by Jasper Roberts - Blog

Pepparkaksrulltårta

 
Rulltårta är lite av ett underskattat bakverk tycker jag. Hur kan man inte gilla en fluffig rulle fylld med nåt gott -sylt, smörkräm eller vad det nu må vara :) Så går det ju dessutom på ett kick att göra, ännu ett pluspoäng! Jag gjode en rulltårta med pepparkakskryddor, riktigt gott! Jag tycker inte det är för tidigt för julsmakerna, alldeles lagom i tid, skulle jag säga ;)
 
PEPPARKAKSRULLTÅRTA
 
3 ägg
1 ½ dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1½ tsk malen nejlika
2 tsk malen kanel
2 tsk malen ingefära
½ dl mjölk
 
 
Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Tillsätt kryddorna och mjölken och rör om. Sikta sedan ner bakpulver och mjöl. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper på. Grädda i ca -4-5 min på 250 grader. Vänd upp på ett bakplåtspapper som du strött lite socker på, dra av bakplåtspappret försiktigt.
 

LINGONFYLLNING
 
2 dl grädde
1 dl färskost
½ dl lingonsylt
 
Vispa grädde och färskost tjockt, rör i lingonsylten. Bred ut fyllningen över den avsvalnade kakan. Rulla ihop till en tajt rulle och skär upp i bitar vid servering.
Marias Jul, Tårtor & Rulltårtor | pepparkaksrulltårta, rulltårta med pepparkakssmak | |
#1 - - Fani:

Åh vad gott det lät och såg ut! Måste pröva :D

#2 - - biggeros:

Mmm så gott!! Älskar rulltårta÷)

#3 - - Sanna:

Den där ser helt himmelsk ut!! :)

#4 - - Lilly:

Rulltårta är såå gott, och kan inte tänka mig att denna är sämre än de jag ibland äter ;)

#5 - - Dixi Wonderland:

Bilderna var super fina och det såg riktigt mumsigt ut :D

#6 - - Bokdags :

Oj den där ska jag göra till helgen! Vilken härlig inspiration du är!
Tack!

Upp