Powered by Jasper Roberts - Blog

Saftig Äpplekaka med Philadelphiafrosting

 
Vet ni vad? Jag sitter just nu och skriver med vår splitternya dator! :) Så skönt att äntligen ha en fungerande dator igen. Så jag passar givetvis på att redigera bilder och göra blogginlägg, såklart!
Här om dagen bakade jag en supersaftig och god äpplekaka. Tänk morotskaka fast med äpple. Så himla god och den var så saftig att frostingen knappt behövdes, fast å andra sidan -vem älskar inte frosting? ;) Maken tog med större delen av kakan på sitt jobb och bjöd sina jobbarkompisar, men några bitar lämnade han allt hemma till mig!
 
ÄPPLEKAKA
 
4 ägg
3 dl socker 
4 rivna äpplen (jag använde svenska äpplen)
½ dl rapsolja
1 dl filmjölk
1 tsk bakpulver
1 ½ tsk bikarbonat
1 tsk kanel
½ tsk kardemumma
1 nypa salt
4 dl vetemjöl
 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. blanda ner filjölk och rapsolja. Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke och tillsätt sedan i äggsmeten. Rör sist ner de rivna äpplen och häll upp i en bakform som är ca 45 x 30 cm, so du klätt med bakplåtspapper. Grädde i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 45-50 min. Låt kakan svalna.
 
PHILADELPHIAFROSTING
 
125 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
400 g philadelphiaost
2 tsk citronsaft
½ dl grädde
 
Vispa smör och florsocker riktigt vitt och fluffigt i ca 10 min. Rör sedan ner citronsaft, philadelphiaost och grädde. vispa lite hastigt upp till en klumpfri frosting. Bred ut över din kalla kaka och skär upp i bitar.
 
Mjuka kakor | äpplekaka, baka med äpple, äppelkaka, philadelphiafrosting | |
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

MEN YUUUUMMMMMMIE!! Nu blir jag sååååå sugen.

#2 - - Emiza:

så gott :D

#3 - - William:

gud vad gott :D

#4 - - Linnéa:

Åh, vad god den ser ut! Man kan liksom se på bilderna hur saftig den är :)

Svar: tack! Ja, men visst gör man det! :)
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#5 - - Gunvor :

Kan man frysa den?

Svar: det går alldeles utmärkt!
Marias bakglädje / Maria Walkeby Roos

#6 - - Marie Bergman - Om livet i Luxemburg:

Perfekt kaka till julen! :)

#7 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mums

#8 - - Hanna Karlsson:

Åh, hur gott låter inte det där!

Upp