Powered by Jasper Roberts - Blog

Vårig Ombre-tårta lagom till 1års Dagen!

 
Mina två systrar, samt två av systerbarnen som bor i Nynäshamn, har varit här och hälsat på nu i veckan. Jag ville göra något fint och gott att bjuda dem på, så igår gjorde jag denna tårtan. Jag har aldrig gjort en sådan Ombretårta tidigare, men det var faktiskt inte svårt alls :) Och god som attans blev den med! Det fina tårtfatet har jag faktiskt gjort alldeles själv, och jag är mäkta nöjd med min insats ;)
 
Botten är en "lika-delar" och tårtan är fylld med min hallonmousse samt geishafluff. Jag har ingen liten bakform, så jag gjorde min botten i en kastrull som jag klädde in i bakplåtspapper. Funkar jättebra det med :) Sedan är den spacklad med marängsmörkräm.
 
Imorgon fyller min blogg hela 1 år! Jag hade lite som mål att nå upp till 100 följare på Bloglovin, de saknas en enda följare, men men.. det var väl inte hela världen :) Jag tycker det är helt fantastiskt ändå att så många gillar min blogg! 
 
Geishafluff
 
Du behöver:
 
150-200 g geishachoklad
3 dl grädde
 
Hacka ner chokladen i grädden i en kastrull. Värm upp grädden och rör om lite då och då tills chokladen smält. Det får inte koka! ta av från värmen, häll upp i en skål och plasta in. Ställ i kylen över natten. Vispa upp. Klart!
 
Marängsmörkräm
 
Du behöver:
 
4 äggvitor
3 dl socker
några droppar citronsaft
½ tsk vaniljextrakt
250 g rumstempererat smör
 
Blanda alla ingredienser utom smöret i en värmetålig bunke. Ställ över vattenbad och vispa för hand tills marängen uppnår 65 grader. Ta av från värmen och fortsätt vispa tills marängen svalnat helt. Klicka sedan i lite smör i taget. Vispa tills smörkrämen går ihop och har ungefär samma konsistens som hårt vispad grädde. Klart!
 
 
 
 
Tårtor & Rulltårtor | ombretårta, ombre cake | |
#1 - - Trollmamma:

Läcker tårta!

Du får tänka på att du kan ha följare som använder annat än BlogLovin oxo. Jag använder NewsBlur för egen del, det finns flera andra "RSS-flödes-samlare" eller vad man ska kalla dem. Så du har nog mer än 100 följare i verkligheten. GRATTIS!

Svar: Tack! Ja de har du kanske rätt i :)
Marias bakglädje

#2 - - Johanna:

Åh så fin!!

Svar: Tusen tack! :)
Marias bakglädje

#3 - - Suzanne:

Åh, hur får man till ombreeffekten? Jättefin och vårig tårta! =) /Suzanne

Svar: Tack så mycket! Jag började mef att fäega in smörkrämen i tre gula nyanser. Sedan spackla ett tunnt lager som vanligt, in i kylen tills den hårdnat, sedan spritsade jag först den mörkaste gula, ljusare och ljusaste, runt tårtan. Sedan använde jag en spatel att jämna ut det hela med. Klart! :)
Marias bakglädje

#4 - - wilma:

hej, har du något bra recept på en fin & god tårta med hallon&chokladsmak? t.ex någon mousse eller någont liknande:-)

Svar: Spana runt i kategorin "tårtor så hittar du både hallonmousse och olika chokladfyllningar :)
Marias bakglädje

Upp